آذوح: “علیرضا فرشی یئکانلی” فعال ملی آزربایجانی که پیشتر در دادگاه به ۱۰ سال حبس و دو سال تبعید به خاطر فعالیت در حوزه زبان مادری ملت تورک آزربایجان جنوبی محکوم شده بود به دادگاه تجدید نظر احضار گردید.

با توجه به ابلاغیه الکترونیکی که برای این فعال ملی ارسال شده شعبه ۵۴ بیدادگاه تجدیدنظر تهران این فعال آزربایجانی را به دادگاه احضار نموده است.

علیرضا فرشی پیشتر به دلیل راه اندازی کمپین «بزرگداشت روز جهانی زبان مادری» توسط ماموران امنیتی رژیم ایران بازداشت و در سال ۱۳۹۵ توسط بیدادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان باغ ملک در استان خوزستان محکوم شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در دوم اسفندماه ۹۶، طی بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم زندان و تبعید این فعال آذربایجانی شده بود.

در متن حکم، دادگاه در تهران فهرستی طولانی از فعالیت‌های مسالت آمیز علیرضا فرشی از جمله موارد زیر را به عنوان «مدرک جرم» مطرح کرده است:

شرکت در مراسم‌های خصوصی بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ارتباط با فعالان شهرهای مختلف برای سازماندهی مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری و راه‌اندازی یک دادخواست آنلاین که از مقامات ‌می‌خواهد زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری را فراهم کنند.

دادگاه تهران همچنین نقش آقای فرشی در ارسال نامه‌ای به دبیرکل یونسکو در تهران و درخواست کمک از این نهاد برای کسب مجوز برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبانی مادری در تهران را مجرمانه تلقی کرده است.

دادگاه همچنین با استفاده مکرر از عنوان «روز به اصطلاح زبان مادری» این روز جهانی را به سخره گرفته و ادعا کرده است که علیرضا فرشی «در پوشش اقدامی به ‌اصطلاح فرهنگی و در واقع با اهداف ضد‌امنیتی تلاش نموده ‌است با فعالیت عناصر پان‌تورکیست و تجزیه‌طلب … برای ایجاد هیجانات قومی» تلاش ‌کند.