آذوح: کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان از عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۵ ماه مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گزارش ایلنا، یک منبع کارگری در «کارخانه روغن نباتی جهان» بیان اینکه کارخانه روغن جهان نزدیک به ۱۰۴ کارگر باسابقه مشغول کارند افزود که این کارگران ۴ ماه مزد معوقه خود را دریافت نکرده اند.

وی گفت: «تمام این کارگران با وجود آنکه هر روز در محل کار خود حاضرند اما کاری برای انجام دادن ندارند و از وضعیت به وجود آمده، احساس خطر می‌کنند».

معاون روابط کار اداره کل کار استان زنجان مدعی است که پیگیر مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان و کارگرانش می باشد.

او گفت: «بارها با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم و این موضوع به صورت جدی از سوی اداره کل کار استان پیگیری می‌شود

اما یکی از کارگران روغن نباتی جهان گفت: «فعالیت روزمره شرکت روغن نباتی جهان زنجان که از چند ماه پیش به بهانه نداشتن نقدینگی برای تهیه مواد اولیه تولید متوقف شده، همچنان ادامه دارد».

وی به نقل از کارگران این واحد تولیدی گفت: «مدیریت کارخانه عقیده دارد که منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید وجود ندارد».

این کارگر با بیان اینکه بعد از پایان اعتراضات سال گذشته، کارفرما قرار بود در هر ۲۰ روز یکبار یک ماه از مطالبات مزدی و بیمه ما را پرداخت کند، افزود: «این وعده بعد از گذشت حدود سه ماه از سال جاری هنوز محقق نشده و کارگران از بهمن ماه سال گذشته مطالبات معوقه مزدی طلبکارند».

به گفته این کارگر شاغل در کارخانه روغن نباتی جهان، «کارگران این واحد تولیدی، دستمزد دی ماه خود را به صورت حداقلی در فروردین ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. در سال جاری نیز هنوز هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند که اطمینان یابند کارفرما افزایش حقوق سال جدید را برای کارگران اعمال می‌کند یا نه!؟»

او با بیان اینکه نگرانی کارگران به دلیل عملی نشدن مطالباتشان بابت آغاز نشدن تولید در کارخانه بیشتر شده است، در ادامه افزود: «مشکلات کارگران روغن نباتی جهان همچنان باقی است و حل مشکلات این واحد تولیدی و کارگرانش نیازمند حمایت جدی مسئولان استانی است».

علی کریمی (معاون روابط کار اداره کل کار استان زنجان) می گوید «حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه در پیگیری مطالبات مزدی خود، سال گذشته به اداره کار زنجان شکایت کرده‌اند و در این خصوص اداره کار نیز احکام تعداد زیادی از کارگران را صادر کرده و قابلیت اجرایی دارد».

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که کارفرما نخواهد آرای صاره اداره کار را اجرایی کند، تکلیف چیست؟ آن موقع اداره کار چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود ندارد و احکام صاره خود را به دایره اجرای احکام قوه قضاییه ارسال خواهد کرد. در موارد مشابه در احکام صادر شده حتی دارایی کارفرما و اموال شرکت توقیف شده است.

معاون روابط کار اداره کل کار استان زنجان در خاتمه مدعی شد: «در حال حاضر جدا از ۴ ماه معوقات مزدی کارگران (از بهمن ماه سال ۹۷) مشکل اصلی این واحد تولیدی تهیه مواد اولیه روغن خام است که به زودی قول تامین آن داده شده است. در کنار فعالیت تولیدی کارخانه به مرور شاهد پرداخت مطالبات معوقه مزدی و جاری کارگران خواهیم بود.»