آذوح: «سالار طاهرافشار» از فعالان ملی آذربایجان جنوبی که پیش تر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، طی حکمی از سوی قوه قضاییه حکومت ایران، به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

سالار طاهرافشار روز شنبه ( 28 اردیبهشت 98) در دادگاه انقلاب اورمیه به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی، بدل از یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از رد درخواست واخواهی وی قطعی و به وی ابلاغ شده است.

پیش تر شعبه 1 دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست قاضی صبرعلی چابک، حکم یک سال حبس تعزیری سالار طاهرافشار را به پرداخت جریمه نقدیبدل از حبس محکوم کرده بود. این رای با شکایت اطلاعات سپاه اورمیه، به دیوان عالی کل کشور انتقال داده شده بود که پس از چند ماه تأخیر در اجرای حکم، شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹٨ جریمه نقدی قطعی شد.

این فعال جوان ترک روز شنبه ١٦ تیرماه ٩٧، به جرم «پخش شکلات در سالروز تولد بابک» توسط ماموران اطلاعات سپاه در پارک «گوللر باغی» اورمیه دستگیر و پس از ده روز بازداشت به قید وثیقه سنگین ۵٠٠ میلیون ریالی موقتا آزاد شده بود.

همچنین مدت بازداشتش در «بازداشتگاه اطلاعات سپاه اورمیه» مورد شکنجه‌های روحی و روانی قرار گرفته و دچار تشنج شده و دوبار راهی بیمارستان عارفیان شده بود.

وی پیش تر نیز، به دلیل برگزاری مراسم یادبود برای «پروفسور ذهتابی» در آستانه اخراج از دانشگاه آزاد اسلامی اورمیه قرار گرفته بود.

روز شنبه ٢٣ تیرماه ٩٧، نیز ماموران امنیتی بدون داشتن «حکم تفتیش منزل» به خانه پدری «سالار افشاری» در اورمیه هجوم بردند و با ایجاد رعب و وحشت، موجب ترس و نگرانی اعضای خانواده وی شدند و ضمن تفتیش منزل، لپ تاپ، موبایل و کتاب های سالار افشار را با خود بردند.

«سالار طاهرافشار» چندین باز نیز توسط نیرو های اداره اطلاعات مورد تهدید قرار گرفته است.