آذوح: توزیع ویژه نامه ای به مناسبت «روز جهانی زبان مادری» توسط دانشجویان آذربایجانی دانشگاه پیام نور تبریز با برخورد خشونت بار مسئولان این دانشگاه روبرو شد.

نشریه «فرهنگ و تمدن آذربایجان» دانشگاه پیام نور تبریز، ویژه نامه ای را به مناسبت «روز جهانی زبان مادری» چاپ کرد و روز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۹۷، اقدام به توزیع این نشریه در بین دانشجویان و علاقمندان به زبان مادری کرد اما با مداخله مسئولان دانشگاه، در میانه کار از توزیع این نشریه جلوگیری شد.

دکتر «فضلی» رییس دانشگاه پیام نور تبریز در اقدامی «تند و خشونت بار»، با حضور در محل توزیع نشریه در سالن اصلی دانشگاه، اقدام به «گرفتن نشریه های توزیع شده از دستان دانشجویان» کرد.

پس از آن وی از دانشجویان خواست نشریاتی که بر روی میز برای نمایش و توزیع آماده شده بودند را جمع آوری کنند که با مقاومت دانشجویان آذربایجانی این کار صورت نگرفت و وی محل را ترک کرده و اعضای تحریریه نشریه را برای مذاکره به دفتر خود خواست.

با حضور مدیر مسئول نشریه در دفتر ریاست دانشگاه، «فضلی» در حضور کارمندان و رییس حراست و جمعی از دانشجویان «با لحنی تند و اهانت آمیز»، این دانشجو را از اتاق خود بیرون کرد.

با مداخله رییس حراست دانشگاه تبریز، تشنج ایجاد شده توسط رییس دانشگاه آرام شد و قرار شد توزیع این ویژه نامه روز شنبه ادامه یابد.

با مراجعه مدیر مسئول و سردبیر نشریه «فرهنگ وتمدن» در اداره پیام نور مرکز آذربایجان شرقی و گفتگو با معاون فرهنگی و معاون دانشگاه پیام نور استان، «دکتر غنی زاده» از همکاری لازم برای توزیع نشریه در روز شنبه طفره رفت.

همچنین «دکتر غنی زاده» تهدید به لغو مجوز نشریه کرده و در اقدامی غیرقانونی به «تفتیش عقاید و اتهام زنی» به اعضای تحریریه نشریه فرهنگ و تمدن کرد.

هیئت تحریریه بر اساس قوانین موجود برای نشریات دانشجویی، اقدامات خود را قانونی دانسته و روز یکشنبه پنجم اسفند ماه تعداد هزار نسخه باقی مانده ویژه نامه «روز جهانی زبان مادری» را در میان علاقمندان به زبان مادری توزیع کرد.

در ادامه روند التهاب ایجاد شده توسط مسئولان، در نهایت حراست دانشگاه جلو توزیع نشریه به مناسبت «روز جهانی زبان مادری» را در دانشگاه پیام نور تبریز گرفت.