آذوح: توحید امیر امینی و کیانوش اصلانی فعالین ملی آزربایجانی شامگاه ۱ اسفند ۱۳۹۷ در میدان انقلاب تهران توسط مامورین امنیتی بازداشت شده اند.

پیشتر نیز مامورین امنیتی شهر تهران در تماس هایی که با خانواده این دو فعال ساکن شهر اردبیل داشته اند تهدید کرده بودند که در صورت تداوم فعالیت های هویت طلبانه ، فرزندانشان بازداشت خواهند شد.

آقای اصلانی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه آزاد تهران در مقطع کارشناسی ارشد و آقای امیر امینی بعلت اشتغال ساکن شهر تهران می باشند.

توحید امیر امینی پیشتر سوابق متعدد بازداشت و زندان را دارد وی در بازی شهرداری اردبیل و آلومینیوم هرمزگان و در اعتراضات به توهین برنامه فیتیله نیز بازداشت و در مجموع به ۶ ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بود همچنین آخرین بازداشت وی به علت حضور در مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه ۹۷ می باشد،آقای اصلانی نیز در مراسمی در دامنه کوه ساوالان به همراه تعدادی از فعالین مدنی شهر اردبیل بازداشت و پس از ۲۴ ساعت آزاد شده بود.

تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت اطلاعی در دسترس نیست نزدیکان این دو فعال احتمال می دهند بازداشت ها مرتبط به اعتراضات گسترده صورت گرفته در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی و تهران علیه بازداشت غیر قانونی عباس لسانی فعال ملی و سیاسی سرشناس آزربایجانی باشد.