آذوح: شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی احراری حکم غیابی۱۰ ماه حبس تعزیری صادره برای عباس لسانی فعال سرشناس آزربایجانی را که از طرف این فعال ملی مورد واخواهی قرار گرفته بود عینا تأیید نمود. این حکم در مراجعت وکیل آقای لسانی به وی ابلاغ گردیده است.

قاضی احراری ادله در گزارشات را مصادیق فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام دانسته و لسانی را با احتساب ایام بازداشت قبلی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

این حکم که اول بار به صورت غیابی صادر شده بود در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۷ به اجرا گذارده شد.لسانی در زمان اجرا با اعتراض به روند غیرواقعی دادرسی باعث توقف حکم و تعیین وقت جدید برای واخواهی گردید.

ده روز بعد و در ۲۵ دی ماه، این فعال سیاسی آزربایجان در شعبه مذکور جهت واخواهی حاضر اما بلافاصله پس از اتمام دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به قرنطینه زندان اردبیل منتقل شد.

مسئولین قضایی اردبیل هنوز هیچ پاسخ روشنی به علت بازداشت و اتهام انتسابی در این پرونده نمی‌‌دهند.

متن دادنامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

شعبه دوم دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان تبریز

دادنامه

شماره دادنامه :۹۷۰۹۹۷۴۱۲۴۲۰۰۸۹۳

متهم : آقای عباس لسانی فرزند اسد به نشانی اردبیل-شهرک باهنر-دوازده متری فجر-پلاک ۳۸

اتهام :تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تاریخ تنظیم :۳۱/۶/۱۳۹۷ شماره پرونده :۹۷۰۹۹۸۴۱۱۸۵۰۰۳۷۰

شماره بایگانی :۹۷۲۰۵۵۳

بتاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۷ در وقت فوق العاده پرونده ۹۷۰۵۵۳ به تصدی امضا کننده ذیل تحت نظر است دادگاه با بررسی مجموع اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید:

رای دادگاه

در خصوص اتهام آقای عباس لسانی فرزند اسد متولد ۱۳۴۶ دایر بر فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروههای مخالف نظام با توجه به محتویات پرونده ، گزارش اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی که بر اساس آن متهم در مراسم تدفین آقای حسن هرگلی(دمیرچی آذربایجان) در تاریخ ۴/۴/۱۳۹۷ در قبرستان وادی رحمت با سازماندهی بیش از سی نفر از عناصر قوم گرای استان اردبیل تهیه بنرهایی با عنوان به اصطلاح حرکت ملی آذربایجان-اردبیل شرکت و با سخنرانی به سیاه نمایی علیه نظام پرداخته و موجبات تحریک و سردادن شعارهای قوم گرایی توسط برخی افراد حاضر در مراسم شده و این سخنرانی موجبات بهره برداری گروهک های تجزیه طلب داخل و خارج کشور شده است و متن سخنرانی متهم پیاده و مکتوب شده است،گزارش بعدی اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی که بر اساس آن متهم در یک سخنرانی دیگر در منزل خویش همفکران خود را به انجام کارهای میدانی (تجمعات غیر قانونی) مخصوصا در قلعه بابک فراخوانده است، تحقیقات به عمل آمده از متهم در دادسرا ،کیفر خواست دادسرا ، احضار متهم از آدرس اعلامی در مرجع قضایی و عدم حضور متهم و کفایت ادله اثباتی به کیفیت مطروحه در پرونده ،اتهامش محرز بوده دادگاه به استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ متهم را به تحمل ده ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می نماید. یک حلقه نوار سی دی حاوی سخنرانی متهم نیز بر اساس ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی پس از قطعیت حکم معدوم خواهد شد. رای صادر شده غیابی و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ واقعی قابل واخواهی در این دادگاه و پس از انقضای مهلت واخواهی ،ظرف بیست روز قابل تجدید نظرخواهی در دادگاههای محترم تجدید نظر استان آذربایجان شرقی می باشد.

رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز-احراری