آذوح: طی ابلاغیه ای که به تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۷ به درب منزل آقای علی واثقی فعال ملی آزربایجانی ساکن اردبیل ارسال گردیده ، مقرر شده است ؛ این فعال تورک در ساعت ۱۰ صبح روز ۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ در شعبه دوم بیدادگاه انقلاب شوونیسم فارس شعبه اردبیل حاضر گردد.

در ابلاغیه ی ارسال شده علت حضور این فعال ملی آزربایجانی ” در خصوص گزارش مرجع انتظامی علیه شما مبنی بر تشکیل دسته غیر قانونی جهت بر هم زدن امنیت کشور” قید گردیده است اما از گروه مورد اشاره نامی برده نشده است.

خاطر نشان می سازیم که؛ آقای علی واثقی در ساعت ۱۸ تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ در مغازه خویش واقع در میدان قیام شهر اردبیل در راستای جلوگیری از حضور وی و دیگر فعالین آزربایجانی در مراسم سالانه قورولتای قلعه بابک دستگیر شده بود.

این فعال ملی آزربایجانی که پس از تفهیم اتهام در شعبه ۱۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی سیفی به همراه آقایان رحیم غلامی،عسگر اکبرزاده،سعید صادقی فر و مهدی هوشمند به زندان مرکزی اردبیل منتقل شده بود در درگیری به بوجود آمده با برخی از زندانیان بند سلامت از ناحیه چشم راست دچار کبودی گشته بود.

آقای واثقی پس از تودیع قرار وثیقه در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۷ همانند دیگر بازداشت شدگان مراسم قلعه بابک در شهر اردبیل از زندان مرکزی اردبیل آزاد گردید.

قابل ذکر است ؛ این فعال ملی سابقه چندین بار در رابطه با فعالیت های خویش در راستای تحقق حقوق ملی و پایمال شده ملت تورک آزربایجان بازداشت گردیده که از آنجمله می توان به بازداشت وی به سال ۱۳۸۹ در مسیر شهر سولدوز(نقده) آزربایجان غربی برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای ۱۳۸۵ که پس از ۴۸ ساعت آزاد گردیده و در شهریور ۱۳۹۰ مصادف با اعتراضات شهرهای مختلف آزربایجان به خشکانده شدن دریاچه اورمیه دستگیر و پس از ۱۵ روز بازداشت با تامین قرار وثیقه آزاد و متعاقبا توسط دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست آقای حسن زاده به یکسال حبس تعزیری که به مدت ۳ سال تعلیق شده بود محکوم گردید ایشان در جریان اعتراضات به توهین شنیع برنامه فیتیله نیز از دستگیر شدگان شهرستان اردبیل بودکه پس از آزادی به قید وثیقه، قاضی خدادادی ریاست شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل حکم به برائت وی و برخی دیگر از بازداشت شدگان داد.