آذوح: شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرستان سولدوز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷ با ارسال ابلاغیه‌ای کتبی از سه فعال تورک آذربایجانی خواست تا صبح روز ۲۶ همین ماه جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی علیه آنها در محل این دادگاه حضور بعمل رسانند.

مدینه(اولدوز) قاسمی ، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری ۳ فعال آذربایجانی هستند که جهت محاکمه در وقت مقرر فراخوانده شده‌اند.

« فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعی غیرقانونی و دعوت به حضور دیگران در محل و استفاده از شال با رنگ خاص به عنوان نماد » ، عنوان اتهامی است که در کیفرخواست منتشره علیه آنها قید گردیده است.

اتهاماتِ کیفرخواست حَسب ادعاهایی چون؛

۱.گزارش مأمورین اطلاعاتی ، گزارش پاسگاه و گزارش فرماندهی انتظامی

۲.حضور نامبردگان در مزار شهدای سولدوز

۳.درگیری فیزیکی خانم اولدوز قاسمی با مأمورین

۴.مطالب استخراجی از سیستمهای رایانه‌ای دایر بر دعوت از اقشار مردم برای شرکت در مراسم کشته‌شدگان تظاهرات سال ۱۳٨۵، صادر شده است.

در چهارم خرداد ماه امسال به مناسبت یادبود کشته‌شدگان اعتراضات سال ٨۵ تورکها در سولدوز تجمعی در وادی رحمت این شهر برگزار شد که با یورش نیروهای امنیتی چندین فعال آذربایجانی بازداشت شد.

دادستانی سولدوز طبق گزارشات نیروهای امنیتی از میان بازداشت‌شدگان به: "ستاری ، قاسمی و احمدی یئکانلی" قرار وثیقه و کفالت صادر کرد.

دو ماه بعد با رفع قرارهای صادره پرونده مختومه اعلام گردید، اما اخیرا با پیگیری نیروهای امنیتی برای این سه فعال مجددا قرار وثیقه و کفالت تعیین شده است.

لازم به توضیح است؛

در زمان بازداشت جواد احمدی یئکانلی از لحظه انتقال به پلیس امنیت در ۴ خرداد ۹۷ تا صبح فردای آن روز به شدت مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته است.

آقای احمدی اعلام کرده که در یکی از شکنجه‌هایش او را به صورت خوابیده روی تختی بسته و به کف پاهایش در چندین نوبت فلک زده و در هر نوبت پس از فلک‌زنی پودر خاصی به کف پاهایش زده شده که باعث رفع آثار فلکها شده است.

همچنین خانم اولدوز قاسمی پس از بازداشت و بازجویی‌های مقدماتی جهت بازجویی‌های ویژه به اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده که با اعتصاب غذای این فعال آذربایجانی همراه می‌شود.

قاسمی به جهت فعالیتهای مدنی‌اش در آبان ماه امسال نیز از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب اورمیه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

امیر ستاری دیگر متهم این پرونده نیز اکنون در زندان تبریز و در حال سپری کردن ۷ماه حبس تعزیری است که طی پرونده‌ای دیگر از اتهام « تبانی و اجتماع علیه امنیت داخلی کشور » محکوم شده است.

او همچنین در پرونده‌ای دیگر از باب « فعالیت رسانه‌ای» نیز در دادگاه بدوی تبریز به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردیده است.