آذوح: شنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۷ ، عباس لسانی فعال ملی سرشناس آزربایجانی حین ترک‌خانه به محل‌کار خود توسط نیروهای امنیتی اردبیل دستگیر شد. این دستگیری که گمان می‌رفت با حکم اخیر وی که به صورت غیابی صادر شده مرتبط بوده باشد، با پیگیری خانواده این فعال آذربایجانی تأیید شده است.

خانواده لسانی بلافاصله پس از آنکه تلفن این فعال آزربایجانی از دسترس خارج می‌گردد با مراجعت به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل، متوجه دستگیری و انتقال آقای لسانی به این شعبه شده‌اند.

خانواده لسانی همچنین تأیید کرده‌اند که قاضی شعبه اجرای احکام، انتقال وی به زندان تبریز را امضا و حکم حبس‌تعزیری وی از امروز به اجرا درآمده است.

عباس لسانی در ۱۱ تیرماه امسال در آستانه تجمعات قلعه‌بابک در اردبیل بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل گشت.

فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال ملی شناخته شده آزربایجانی اتهامی بود که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم گشت.

سازمان عفو بین‌الملل مرداد ماه امسال این بازداشت و تمام بازداشتهایی که در راستای تجمعات قلعه‌بابک صورت گرفته‌ بود را محکوم و فعالینی که به قید وثیقه تا وقت محاکمه موقتا آزاد شده‌اند؛ برائتشان را خواستار شده است

آقای لسانی بعدها و در آستانه ایام تعطیلی محرم از طریق شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز اس‌ام‌اسی دریافت کرد که از وی خواسته شده بود در روز ۲۷ شهریور مصادف با هشتم محرم در این‌دادگاه حضور بعمل رساند.

اس‌ام‌اسی که آقای لسانی به آن تمکین نکرده و با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به زمان احضار ، نوع محاکمه را نیز غیرقانونی و مغرضانه خواند.

فردای تعطیلات ایام محرم این فعال مدنی اس‌ام‌اس دیگری دریافت کرد که در آن نوشته شده بود:”حکم پرونده شماره… صادر شد”.

بنظر در روز محاکمه‌ی غیابی، حکم وی نیز صادر شده بود.

عباس لسانی سرانجام در ۱٨ مهر ۱۳۹۷ اولین احضاریه کتبی خود در این پرونده را دریافت کرد که از او خواسته شده بود جهت ابلاغ حکم به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کند.

لسانی در بیانیه‌ای مجدد، ضمن غیرقانونی دانستن روند دادرسی در پرونده از شعبه مربوطه می‌خواهد همانطور که احضاریه برای ابلاغ فرستاده شده همانگونه حکم صادره نیز برای وی ارسال گردد.

شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز بعدها در دو نوبت دیگر نیز با ارسال اس‌ام‌اسی یک بار اعلام می‌دارد که حکم به شعبه اجرای احکام ارسال و بار دوم عنوان می‌کند که جهت اجرا به اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل فرستاده شده است.

خانواده لسانی در پی آخرین اس‌ام‌اس دریافتی از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز به اجرای احکام اردبیل مراجعه و متوجه می‌شوند که عباس لسانی در پرونده‌ای که به صورت غیابی محاکمه شده به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است