چاپ

 

آذوح: دانشجویان دانشگاه اورمیه ،دانشگاه آزاد،دانشگاه نازلو ،دانشگاه سما،دانشگاه طباطبایی ،طی حرکتی نمادین ،با پخش نوشته های حاوی بسته های حلوا روز شهادت پروفسور محمد تقی ذهتابی را گرامی داشتند.

فعالین ملی و دانشجویی در اقدامی هماهنگ و نمادین با پخش بسته های حاوی حلوا روز شهادت پدر معنوی حرکت ملی آزربایجان جنوبی ، یاد و خاطره مورخ و اندیشمند بزرگ جهان تورک “پروفسور محمد تقی زهتابی ” را گرامی داشتند.

سو دئیبدیر منه اول ده آنام آب کی یوخ ….

خاطر نشان می سازیم که ؛ پروفسور محمد تقی زهتابی در ۲۲ ماه اذر سال ۱۳۰۲ در شبستر زاده شد ، وی پس از پایان تحصیل ابتدایی راهی تبریز شد و ادامه تحصیل داد و از دانشسرای پسران تبریز فارغ التحصیل گردید.

در همین سالها در کلاس حاج یوسف شعار به آموختن زبان عربی و زبان فرانسه کاتولیک ها این زبان را نیز فرا گرفت.او پس از تاسیس فرقه دمکرات آزربایجان و دولت خود مختار پیشه وری در سال ۱۳۲۴ به عضویت شاخه جوانان فرقه دمکرات در آمد .

پروفسور زهتابی با ارائه یک تحلیل تاریخی مشخص و با طرد حوزه تمدن آریا محور از هویت ملی و تاریخی که تحت مجموعه ای به نام تاریخ باستانی ترکهای ایران بصورت یک کتاب گردهم آمد . وی با نوشتن اثار تاریخی پیرامون ستارخان و تاریخ باستانی تورکهای ایران در ادامه روشن گری های ملی خویش اصرار داشت .

آثار وی تحت عناوین :

جنایت ۲۵۰۰ ساله شاهان ،سرگذشت پروانه، قواعد الفارسیه

،افسانه چریک ،در قلعه بذر ،علم المعانی ،لکسیکلوژی و … و مقالات متعدد و مجلات تورکی نیز میباشد . پروفسور زهتابی در ۱۳۷۷/۱۰/۱ در تهران پس از کشف ماهیت قتلهای زنجیره ای و فشارهای ناگریز در اولین روز زمستان با عارضه سکته قلبی چشم از دنیا فروو بست.

او همیشه در راه حقوق ملت تورک کوشید و در مسیر تحقق خواسته های بر حق ملت تورک آزربایجان جنوبی تکیه کرد و کلام ساده و بی آلایشی هم داشت که میگفت :

((خودت باش ))!