آذوح: آقای عباس لسانی فعال ملی آزربایجانى ساکن اردبیل و زندانی سیاسی سابق، امروز شنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۷ اس‌ام‌اسی دریافت کرده که در آن از ارسال پرونده شماره ۹۷۰۹۹۸۴۱۱۸۵۰۰۳۷۰ به شعبه ۱۱ اجرای کیفری خبر داده است.

این حکم در ارتباط با دستگیری این مبارز خستگی ناپذیر حرکت ملی آزربایجان در ۱۱ تیر ماه امسال است که در آستانه تجمعات قلعه بابک در اردبیل بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل گردید.

اتهام تفهیمی به آقای لسانی در زمان بازداشت که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز صورت گرفته، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی پیر حرکت ملی آزربایجان و موزیسین برجسته تورک می‌باشد.

آقای لسانی پس از آزادی موقت در این پرونده در ۲۵ شهریور امسال اس‌ام‌اسی از شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز دریافت کرد که از او خواسته شده بود دو روز بعد، یعنی در ۲۷ شهریور، مصادف با هشتم محرم، جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی، در این دادگاه حضور یابد.

احضاریه‌ای که آقای لسانی آن را بدلیل عدم ارسال با سربرگ رسمی غیرقانونی دانسته و از حضور در آن جلسه دادرسی، سر باز زد.

جلسه‌ای که در نبود این فعال ملی آزربایجانی ظاهرا در همان روز نیز حکمی غیابی برای او صادر کرده است. چرا که در روز دوم مهر ماه و پس از پایان یافتن تعطیلات رسمی و اداری آقای لسانی مجددا اس‌ام‌اسی از همین شعبه دریافت کرده که در آن نوشته شده ؛ “حکم مربوط به پرونده شماره ۹۷۰۹۹۸۴۱۱۸۵۰۰۳۷۰ صادر شد

پس از آن نیز ، شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز در تاریخ ۱٨ مهرماه امسال با ارسال احضاریه‌ای از این فعال سرشناس آزربایجانی می‌خواهد که جهت ابلاغ حکم صادر شده برای ایشان در این شعبه حاضر گردد.

آقای لسانی در پیِ این احضار رسمی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن روند دادرسی، روند صدور حکم را نیز غیرقانونی و غیر حقوقی شمرده متذکر می‌شود؛ مضاف بر اینکه اصل ۱۶٨ قانون اساسی مبنی بر رسیدگی پرونده‌های سیاسی- عقیدتی و مطبوعاتی در دادگاه علنی و با حضور مردم و مطبوعات در این پرونده رعایت نشده، ارسال دادنامه نیز بایستی همچون احضار جهتِ ابلاغ(اطلاع) با سربرگ رسمی به آدرس اینجانب انجام می‌شده، که نشده است.

آقای لسانی با اعتراض و عصیان به این رفتارها اعلام میدارد که تمکین نخواهد کرد و هرگز به بی‌قانونی و قوانین ظالمانه‌ مشروعیت نخواه بخشید.

خاطر نشان می سازیم که؛ همزمان با برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه ۹۷، ماموران امنیتی حکومت ایران ده‌ها فعال ملی آزربایجانی را در قلعه بابک و شهرهای مختلف آزربایجان دستگیر کردند.

در این راستا عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای مفصل به سه زبان ( تورکی ،انگلیسی و فارسی ) در خصوص دستگیری فعالین ملی آذربایجان درمراسم قلعه بابک و ضمن درخواست آزادی بی قید و شرط فعالین دربند ، برائت تمام بازداشت شدگانی که به قید وثیقه آزاد شدند را خواستار شد.