چاپ

 

آذوح: روز ٢٠ آذر ماه ١٣٩٧ جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در اورمیه در اقدامی هماهنگ شبنامه ای با مضمون پاسداشت سالروز ٢١ آذر ، در مناطق مختلف این شهر پخش نمودند.

در سال ١٣٢٤ حکومت ملی آذربایجان به رهبری پیشه وری فقید بنیان گذارده شد. این حکومت که خدمات و آبادانی های فراوانی همچون تاسیس دانشگاه ملی در تبریز ، چاپ هزاران کتاب به زبان تُرکی، دادن حق رای به زنان و به رسمیت شناختن حقوق زنان و کودکان ، تاسیس بیمارستان پلی تکنیک، درمانگاه، آسفالت کردن خیابانها کوچه ها، تقویت کشاورزی و ..   برای آذربایجان به ارمغان داشت با چراغ سبز شوروی و حمایت لجستیکی آمریکا در ٢١ آذر ١٣٢٥ با هجوم ارتش ایران و قتل عام هزاران آذربایجانی بی دفاع به پایان رسید.

این شبنامه ضمن اشاره به چگونگی تاسیس این حکومت و توصیف نحوه اداره آن،به برخی از اقدامات عمرانی و اجتماعی بی شمار آن پرداخته است .

بخش پایانی این شب نامه با یاد آوری فجایع وحشیانه ارتش ایران در زمان اشغال آذربایجان، از جمله اقدام به نسل کشی فرهنگی با سوزاندن کتاب های تُرکی، فعالین حقوق بشری را به تنظیم شکوائیه ای برای طرح این موضوع در سازمان های بین المللی مدافق حقوق بشر فرا خوانده است .