آذوح: نشریه دانشجویی تُرکی-فارسی «آچیق سؤز» دانشگاه آزاد تبریز پس از 6 شماره انتشار توقیف شد. علت توقیف این نشریه «عبور از خط قرمزها» عنوان می‌شود.

شماره هفتم نشريه «آچیق سؤز» که قرار بود در آبان ماه امسال (1397) چاپ شود آماده است لاکن کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد تبریز اجازه چاپ این نشریه را نمی‌دهند.

این ممانعت از چاپ پس از آن روی داد که مدیر مسئول نشریه هفتمین شماره این نشریه را جهت روئیت مطالب مندرج در آن به امور فرهنگی دانشگاه تحویل داده است.

نشریات دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان جنوبی پس از انتشار محتواهایی با مضمون زبان مادری و یا دریاچه اورمیه با اتهام «پانتورکیزم» و «تشویش اذهان عمومی» مواجه می‌شوند.

مسئولان نشریه آچیق سؤز با انتشار محتوایی در کانال تلگرامی خود آورده‌اند: « آچیق سؤز لغو امتیاز نشده است اما متاسفانه بنا به دلایلی که تاكنون به صورت قانونى و دقیق به مدیر مسئول این نشریه ابلاغ نشده است، انتشار این شماره (7) از نشریه با تاخیر مواجهه گشته است

همچنین آورده شده است: «لغو امتیاز یک نشریه مراحل قانونی را میطلبد که تاکنون هیچ یک از این موارد و مراحل لازمه به مدیر مسئول اين نشریه ابلاغ نشده و علاوه بر این تاکنون نشریه آچیق سؤز با هيچگونه اخطار کتبی از سوی هیات ناظر بر نشریات مواجهه نشده است

این نشریه تُرکی-فارسی دانشگاه آزاد تبریز به مدیر مسئولی «علی محمد‌زاده» و سردبیری «علی حمزه‌زاده» منتشر می‌شد.

در همین زمینه اخیرا نیز نشریه دانشجویی تُرکی-فارسی «ائلین» دانشگاه مراغه طی حکمی از طرف کمیته انضباطی توقیف شد.

نشریه آچیق سؤز از شماره نخست خود رويكردى قانون محور را اتخاذ نموده و فعالیت خود را در این راستا ادامه داده است.

آچیق سؤز به دو زبان تُرکی و فارسی از خرداد سال 1396 در دانشگاه مراغه منتشر می‌شود.