آذوح: منابع رسانه‌ای روز پنجشنبه 4 اکتبر 2018 از بازداشت 15 نفر از رانندگان و کامیونداران در قزوین خبر دادند.

طبق گزارش این منابع دادستان عمومی و انقلاب قزوین به افرادی که به گفته دادستان اقدام به «بستن جاده‌ها» مانع عبور کامیون‌ها می‌شوند هشدار داده و از بازداشت 15 تن در این رابطه خبر داده است.

از زمان آغاز اعتصابات کامیون داران که از اوایل سال میلادی جدید شروع شد بیش از 180 راننده و صاحب کامیون بازداشت شدند.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، اتحاديه حمل و نقل آمريكا و کانادا و چند تشکل کارگری و صنفی روز چهارشنبه 3 اکتبر از اعتصاب کنندگان حمایت کرده و از برخورد امنیتی مسئولان در ایران با این اعتصاب به شدت انتقاد کرد.

مقامات امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به تهدیدهای خود برای برخورد شدید با بازداشت‌شدگان و کسانی که به گفته آنان، ‌مانع عبور کامیون‌ها شده‌اند، ادامه می دهند.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در بیانیه‌ای نگرانی خود را از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اعتراض صنفی کامیون‌داران ابراز داشته و نسبت به بازداشت شمار بزرگی از رانندگان به شدت انتفاد کرد.

نوئل کورد، ‌رئیس بخش حمل و نقل زمینی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل،‌ از تهدیدهای مقام‌های قضایی به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت این فدراسیون و اتحادیه‌های عضو آن، همبستگی خود با کامیون‌داران در مبارزه برای دفاع از حقوق صنفی‌شان اعلام می‌کنند.

کامیون‌داران خواستار تحقق خواسته‌هایی همچون افزایش دستمزدها، تامین لوازم یدکی و لاستیک، قبول سخت و زیان آور بودن شغل‌شان، برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد، احداث استراحتگاه در جاده‌ها و انتخابات آزاد برای تعیین نمایندگان کامیون‌داران در تشکل‌های صنفی شدند.

پیشتر اعتصابات مردادماه کامیون‌داران، از پشتیبانی کنفدراسیون عمومی کار،‌ از اتحادیه‌های بزرگ کارگری ایتالیا، و جبهه مبارزه نه به ریاضت اقتصادی در این کشور برخوردار شده بود.