آذوح: شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی به ریاست قاضی بهلول علیزاده ، حکم سه سال حبس تعزیری صادره در دادگاه بدوی برای حسین علی محمدی فعال تورک را عینا تأیید کرد.

شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهرستان تبریز پیشتر با احضار این فعال آزربایجانی و طرح دو اتهام انتسابیِ« توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران » و «فعالیت تبلیغی علیه نظام »وی را با احتساب ایام بازداشتهای قبلی جمعا به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

دو سال به خاطر توهین به آیت‌الله خمینی و یک سال به اتهام تبلیغ علیه نظام،احکامی بودند که در داگاه بدوی و به صورت شفاهی به وی ابلاغ گردیده است.

در دادنامه ابلاغی از سوی دادگاه تجدید نظر، اتهامات مطرح شده از سوی دادگاه بدوی علیه این فعال آزربایجانی وارد و روند رسیدگیِ پرونده به آن فاقد ایراد و اشکال اساسی دانسته شده و صدور حکم با استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، مطابق با مستندات ارائه شده در پرونده صورت گرفته است.

حسین علی محمدی، هشتم اسفند ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر وپس از پنج روز بازداشت و انتقال به زندان مرکزی این شهر با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی موقتا آزاد شده است.

پیشتر در سال ۹۳ نیز این فعال آذربایجانی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهاماتی مشابه یعنی «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

در حکمی دیگر که از همین دادگاه علیه وی و طه کرمانی دیگر فعال تورک آزربایجانی صادر گردید، این دو فعال مدنی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال تقلیل یافت.

حسین علی محمدی و طه کرمانی روز ۱۳آبان۹۲ از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت و پس از نزدیک به ۶ ماه بازداشتِ موقت به قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

پس از تایید حکم سه سال حبس تعزیری، این فعال اهل تبریز روز ۱۰اسفند۹۳ از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای تحمل محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز منتقل گردید.

در تیر ماه سال ۱۳۹۴ سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اظهار نگرانی کرد که حکم ۱۰ سال زندان حسین علی‌محمدی‌الوار و سیَد‌طه کرمانی «غیر قابل توجیه» و با «اهداف سیاسی» و «براساس اعتراف زیر شکنجه» صادر شده است.

سازمان عفو بین الملل ضمن در خواست آزادی فوری برای آنها، احکام صادره برای حسین علی محمدی و طه کرمانی را مصداق نقض حقوق بشر دانسته و درخواست کرد که «شکنجه های وارده و سایر بدرفتاری های حین بازجویی»مورد بررسی بی طرفانه قرار گرفته و افراد مظنون نیز «در صورت وجود مدرک قابل قبول» به دادگاه معرفی شوند.

حسین علی محمدی همچنین ۲۱شهریور۹۲ در جریان دیدار تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و ملوان بندرانزلی به همراه فرزاد مهدوی از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از یک روز بازداشت به قید وثیقه ملکی آزاد گردید.

در آن زمان ماموران امنیتی هنگام بازداشت حسین علی محمدی در ورزشگاه یادگار امام تبریز وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که در اثر این ضرب و شتم آثار کبودی و التهاب در گردن و کمر این فعال آذربایجانی تا چند روز بوضوح قابل مشاهده بوده است.

آذوح