آذوح: کمپین هر دانش‌آموز، یک کتاب تورکی با توزیع گسترده کتاب در مدارس اردبیل به هفته دوم از سال تحصیلی جدید رسیده و دانش‌آموزانی که تاکنون موفق به دریافت هدیه فعالین آزربایجانی نشده‌اند تحت پوشش این حرکت مدنی قرار گرفته‌اند.

فعالین ملی تورک در اردبیل هفتم مهرماه ۱۳۹۷ نیز همچون روزهای درسی هفته گذشته با حضور در مدارس اردبیل ضمن پخش کتاب تورکی اقدام به دریافت نکته‌نظرات و پیشنهادات دیگر دانش‌آموزان ، والدین و معلمین اردبیلی جهت تسریع در رسیدن به اجماع عمومی در مسئله تدریس به زبان مادری و رسمی شدن زبان تورکی نمودند.

توزیع کتابهای تورکی در مدارس آزربایجان چندین سال است که شروع شده و در روزهای آغازین سال و همچنین سال تحصیلی جدید همراه با روز جهانی زبان مادری در قالب فراخوان و تمرکز دسته‌جمعی دنبال می شود.

اردبیل هم یکی از شهرهای پیگیر در این مسئله می باشد

مبارزه برای زبان مادری در ایران دهه‌هاست که توسط فعالین آزربایجانی دنبال می‌شود و تاکنون صدها فعال تورک توسط سیستم قضایی-امنیتی ایران بازداشت ، شکنجه و متحمل حبس گردیده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل بارها در باره بازداشت فعالین مدنی آزربایجانی هشدار داده و با سرزنش مقامات ایرانی آنها را به رعایت حقوق تورکها و دیگر اتنیک‌های غیرفارس در ایران فراخوانده است.