آذوح: فعالان تورک در اردبیل که سال تحصیلی جدید در ایران را با شعار "هر دانش‌آموز آزربایجانی یک کتاب تورکی" هدف‌گذاری کرده‌اند همه روزه در مدارس اردبیل حضور یافته و کتاب‌های تورکی اهدایی از فعالان ملی آزربایجانی را به دست دانش‌‌آموزان اردبیلی رساندند.

توزیع‌کنندگان در این اقدام با ایجاد فضای گفتگو ضمن تشریح ضرورت‌های آموزش به زبان مادری و رسمی شدن‌زبان تورکی دیدگاهها و پیشنهادات دانش‌آموزان، والدین و معلمین اردبیلی را نیز جهت تسریع در رسیدن به یک اجماع عمومی در این مسئله جویا و ثبت می‌نمایند.

"خواست رسمی شدن زبان تورکی" و "تدریس به زبان مادری" که سالهاست به انحا مختلف از سوی جامعه آذربایجان دنبال می‌شود با مخالفتها و بی‌توجهی سیاستگذاران نظام حاکم بر ایران روبروست.

در سالهای گذشته صدها فعال تورک در ارتباط با فعالیت‌های زبان مادری در ایران بازداشت،شکنجه و متحمل حبس گردیده‌اند.

همه ساله با تحویل سال نو ، نخستین روزهای سال تحصیلی جدید در ایران و روز جهانی زبان مادری ( ۲۱ فوریه )، فعالان تورک با تدارک برنامه‌های ویژه و با تمرکز جمعی جهت عرضه محصولات تورکی در جامعه آزربایجان، کانون توجهات را به چالش‌های مسئله زبان مادری در ایران می‌برند.

اردبیل از شهرهای ثابت قدم در این مسئله بوده و برنامه توزیع کتاب تورکی در آغاز سال تحصیلی جدید را همه ساله به مدت یک هفته و به صورت گسترده در مدارس این شهر دنبال می‌کند.

فرهنگ تشویق خرید و کتابخوانی به زبان تورکی در جامعه آزربایجان امروز پویایی خاصی پیدا کرده است و طی گزارش فعالین ملی اردبیل این اقدام با استقبال گسترده دانش آموزان و والدین آنها روبرو گردیده است.