آذوح: فعالان ملی تورک از هفته آخر شهریور ماه سال ۱۳۹۷ و در آستانه بازگشائی مدارس با هر روشی که توانستند و در دست داشتند به نابودی سیستماتیک زبان تورکی در آزربایجان توسط حکومت ایران اعتراض نمودند تا بار دیگر نشان دهند که از خواسته های به حق و مدنی خویش هرگز فروگذار نخواهند بود.

در ادامه ی همین فعالیت ها، فعالین ملی آزربایجان با پخش و نصب گسترده ی تراکت و هم چنین شعار نویسی های گسترده در شهرهای مختلف همچون اردبیل، تبریز، شیراز و به ... تداوم اعتراضات خود پرداختند.

تراکت هایی با مضامین “تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هرکسه”، “تورک دیلی رسمی اولسون”، “هانی منیم آنا دیلیم”، “دیلسیز میللت چکر ذیللت” و شابلون هایی نقش بسته در دیوار با جملات “اؤز دیلینده مدرسه اولمالی دیر هر کسه”، “تورک دیلینده مدرسه” و “اصل ۱۵ اجرا شود” از جمله ی این موارد است.

فعالین تورک در شهر اردبیل نیز همزمان با اولین روز سال تحصیلی جدید در ایران، در اقدامی مدنی و نمادین با حضور در اقصی نقاط این شهر بویژه در ورودی مدارس و با توزیع هزاران کتاب تورکی در بین دانش‌آموزان، ضمن تکریم زبان مادری، سیاستهای تک‌زبانی در ایران را مورد اعتراض خود قرار دادند.

فعالین هنگام توزیع کتاب با ایجاد فضای گفتگو و مقایسه ایران با کشورهای چند زبانه بخصوص کشورهای مدرن، مظالم فرهنگی علیه تورک‌های آزربایجان را به دانش‌آموزان این شهر تشریح و آگاه‌سازی کردند.

پیشتر در مناسبت‌های دیگر نیز، همچون روز جهانی زبان مادری در اسفند ماه، حرکت‌های مدنی از این دست در این شهر خبررسانی گشته بود.

همچنین از دیگر شهرهای آزربایجان هم خبر می‌رسد: به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، دیوارنویسی و پخش اعلامیه های گسترده که تأکید به حقوق اولیه تورک‌های آزربایجان می‌کند، انجام گرفته است.

در برخی از این شهرها نیز، توزیع کتاب تورکی مقابل درب مدارس گزارش شده است.

فعالین اردبیل عنوان اعلام کرده‌اند که:" پخش کتاب‌های تورکی آزربایجانی طبق روال سالهای پیشین به مدت یک هفته در این شهر ادامه خواهد داشت

به گزارش یول‌پرس، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ایران شمار زیادی از دانش آموزان در مدارس شهرهای مختلف در بین تورکان قشقایی با در دست داشتن نوشته‌های که حامل انتقال پیام “تحصیل به زبان مادری”بود، بار دیگر خواهان اجرای اصل ۱۵ و آموزش زبان مادری شدند.

این اقدام در شهرهایی مانند شیراز، سمیرم، شهرضا ،بروجن و … با شعارهای مانند “تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هرکسه”، “هانی منیم آنا دیلیم”،”زبان مادری من کجاست؟ و “اصل ۱۵ اجرا شود” خواهان احقاق حقوق آموزش زبان تورکی شدند.

آذوح