آذوح: عباس خدایاری فعال ملی آزربایجان ساکن خلخال جمعه هنگام توزیع کتاب‌های تورکی بین مردم هشجین و خلخال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات خلخال منتقل شد.

بنابه اطلاع آرازنیوز، عباس خدایاری فعال ملی آزربایجان شهروند شهرستان خلخال در استان اردبیل دیروز جمعه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۷ در حالی به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور کتاب‌های تورکی را به صورت رایگان در بین مردم هشجین و خلخال توزیع می‌کرد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به اداه اطلاعات این شهر منتقل گردید.

کتاب‌های تورکی که این فعال ملی آزربایجان در حال توزیع در بین مردم بود همگی دارای مجوز چاپ بوده و در انتشارات کشور به چاپ رسیده بودند.

عباس خدایاری همچنین روز ۱۵ تیرماه تابستان امسال در راه رفتن به قلعه بابک و شرکت در مراسم ملی گرامیداشت روز تولد فهرمان تاریخی آزربایجان بابک خرمدین در کلیبر بازداشت شده بود.

فعالین ملی آزربایجان به صورت کاملا مدنی اقدام به توزیع کتاب‌های تورکی آزربایجانی در بین نوجوانان و شهروندان آزربایجانی می‌کنند تا بدین ترتیب اعتراض خود را به ممنوعیت زبان تورکی در سیستم آموزشی کشور نشان دهند واز سوی دیگر دقت مردم آزربایجان را به تاریخ و فرهنگ و زبان تورکی جلب نمایند.