آذوح: عباس لسانی فعال سرشناس تورک ، امروز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۷ اس‌ام‌اسی از طرف شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز دریافت کرده که از وی خواسته شده در خصوص پرونده شماره:

۹۷۰۹۹٨۴۱۱٨۵۰۰۳۷۰

ردیف فرعی ۲ ، روز سه‌شنبه ۲۷ ماه جاری در این شعبه حضور بعمل رساند.

همچنین در متن دریافتی به علت نزدیکی موعد دادگاه با تاریخ اطلاع‌رسانی، از این فعال ملی پوزش خواسته شده است.

آقای لسانی هم در خصوص این احضار گفته است : « به رغم چشم پوشی از تاخیر در زمان‌ احضار و نیات پشت پرده نامیمون احضارکنندگان در انتخاب زمان ارسال اس‌ام‌اس و مصادف شدن دادگاه با هشتم ماه محرم ، چون ارسال احضاریه با سربرگ رسمی و به صورت قانونی صورت نگرفته ، در دادگاه حاضر نخواهم شد»

این احضار در ارتباط با بازداشت لسانی در ۱۱ تیرماه امسال است که در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک ، توسط نیروهای امنیتی در محل کارش بازداشت و پس از قرار نیابت از حوزه قضائی آزربایجان ‌شرقی توسط دادیاری اردبیل به اداره اطلاعات شهر تبریز انتقال داده شد.

" اقدام به تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی از مفاخر آزربایجان"، اتهامی است که آن زمان از طرف دادیار شعبه ۱۲ تبریز به آقای لسانی تفهیم شده است.

او در این دستگیری پس از ١٢ روز بازداشت به قید وثیقه ۵٠ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد گردید.

مراسم گردهمایی امسال قلعه بابک با بازداشت ده‌ها فعال آزربایجانی همراه شد که واکنش شدید سازمان عفو بین‌الملل را نیز موجب گشت.

این سازمان بین الملل با انتشار بیانیه‌ای مفصل که در سه زبان (ترکی، انگلیسی و فارسی) تنظیم کرده بود:

دستگیری فعالین آزربایجانی درمراسم مذکور را محکوم و ضمن درخواست آزادی بی قید و شرط فعالین دربند ، برائت تمام بازداشت شدگانی که به قید وثیقه آزاد شدند را خواستار شد.

در گزارش عفو بین الملل شمار دستگیرشدگان دو مراسم قلعه بابک و مراسم کوه ساوالان حدود ۱۲۰ نفر اعلام گردید که بصورت جداگانه بازداشت تعدادی از دستگیرشدگان از جمله عباس لسانی،ابراهیم نوری،جعفر رستمی راد، کیومرث اسلامی،حمید ادیب شفق،محمد جولانی،میثم جولانی،علی خیرجو،محسن اسمعیلی،عسگر اکبرزاده،رحیم غلامی،علی واثقی،سعید صادقی فر، مهدی هوشمند،مرتضی پروین، مصطفی پروین،توحید امیرامینی،علی روحبخش،غلام قلیزاده،محمد آزاد، مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیم نوری دانشجوی رشته حقوق و یکی از فعالین بازداشت شده در مراسم مذکور می‌باشد که علی رغم بیانیه و تأکید چند باره عفو بین‌الملل هنوز آزاد نشده است.

مسئولین زندان اوین در تهران اجرای حکم ۶ ماهه وی به درخواست دادستانی اهر را علت ممانعت از آزادی وی عنوان کرده‌اند.

آذوح