چاپ

 

آذوح: فتحی گفت: رویه‌ای که بانک‌های ایران در پیش گرفته‌اند و با اعمال‌شان تولیدکنندگان را به ورشکستگی می‌رسانند نه مطابق شرع است و نه قانون.

به گزارش یول‌پرس، جواد فتحی در فکرانه حسینیه هنر تبریز که با محوریت “چرا بانک‌ها غلط می‌کنند” برگزار می‌شد، خاطرنشان ساخت: ما در استان حدود ۶ هزار واحد تولیدی و تشکل مختلف داریم که به امر تولید و تولیدکنندگان می‌پردازند، متأسفانه سال ۹۶ حدود ۱۰ نفر از تولیدکنندگان استان ما به جهت فشارهایی که بانک‌ها وارد می‌کردند خودکشی کرده‌اند و این مسئله برای تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی سوال شد.

وی افزود: از طرفی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی چون کسانی که در امر تولید و تجارت هستند بین آشنایان و همسایه‌ها و فامیل، افراد متمولی شناخته می‌شوند خیلی از این‌ها علیرغم فشار اقتصادی حتی نمی‌توانند مشکلات‌شان را به همسرشان بگویند و به همین خاطر مسائلشان در فضای بین مسئولین و در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود.

حقوقدان و پژوهشگر مسایل بانک‌ها یادآور شد: ما یک عنوان مجرمانه‌ای در قانون مجازات داریم با این مضمون که «عدم اجرای اوامر کتبی دولتی، جرم است»، مهم‌ترین امر کتبی دولتی در حوزۀ فعالیت‌های اقتصادی هم بخش‌نامه‌هایی است که بانک مرکزی ابلاغ می‌کند و مادۀ ۳۷ قانون پولی و بانکی می‌گوید که «بانک‌ها مکلف‌اند از بخش‌نامه‌های بانک مرکزی تبعیت کنند» و اگر تبعیت نکنند مصداق آن قانون مجازات می‌شود.

وی ادامه داد: جلسه‌ای را خدمت آقای نوری، معاون اقتصادی دادستان کل کشور بودیم که بگوییم دادستان‌های سراسر کشور، این عدم اجرای اوامر کتبی را جرم نمی‌دانند در حالی که جرم است؛ شما به طریقی این را ابلاغ کنید تا کار تولیدکنندگان آسان شود، ما توضیح دادیم که در حوزۀ مسائل بانکی بانک‌ها ۳۲ نوع تخلف انجام می‌دهند و تفصیل این را در قالب جزوه‌ای ۷۰۰ صفحه‌ای خدمتشان دادیم؛ این تخلفات موجب می‌شود هم عملیات بانکی ربوی و خلاف شرع شود و هم اقتصاد کشور لطمه بخورد.

فتحی با بیان اینکه معاون اقتصادی دادستان کل کشور با حوصله حرف‌مان را گوش داد، عنوان کرد: ولی متاسفانه تفاسیری ارائه داد و سوال پرسید «شما فکر می‌کنید این‌هایی که گفتید را سران نظام نمی‌دانند؟» منظورشان از سران نظام رئیس بانک مرکزی و این‌ها بودند.

وی بیان داشت: من با بسیاری از بانکی‌ها جلسه گذاشته‌ام و دیده‌ام که اغلب این چیزها را نمی‌دانند ولی من خجالت کشیدم که این را بگویم و گفتم چرا می‌دانند ولی فکر می‌کنند این مسئله اولویت صدم کشور است؛ ما می‌خواهیم این اولویت را کمی جلوتر بکشیم و بگوییم مثلا اولویت بیستم کشور است.

پژوهشگر مسایل بانکی با بیان اینکه آقای جوای آملی می‌گویند خدا هر وقت از شیطان صحبت می‌کند می‌گوید «عدو لکم» ولی هر وقت به رباخوار می‌رسد می‌گوید دشمن من است، اظهار کرد: ایشان استدلالی کردند با این توضیح که چون دشمن هدفش براندازی نظام بانکی کشور است، سیستم قضایی پشت نظام بانکی ایستاده که اگر بیفتد نظام هم خواهد افتاد! و بعدا مطلبی هم گفتند که «من رئیس هیئت مدیرۀ بانک رفاه هستم، عضو هیئت مدیرۀ بانک مسکن و عضو هیئت مدیرۀ شرکت سرمایه‌گذاری مسکن»! من کیفم را برداشتم و گفتم که ما به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی اذعان داشت: معاون دادستان کل کشور از بانک‌هاست و ما آمده‌ایم شکایت بانک‌ها را به خود بانک‌ها بکنیم! منتها چیزی خدمتتان بگویم: آقای جوادی آملی می‌گفتند قبل از انقلاب مردم سه جا را آتش می‌زدند: یکی میخانه‌ها و قمارخانه‌ها، یکی سینماها و سومی بانک‌ها بودند؛ بعد از انقلاب این سینماها و قمارخانه‌ها سه دسته شدند: یا توبه کردند، یا زیرزمینی کار کردند، یا فرار کردند، تنها قشری که به کارش ادامه داده و تابلوهایش را هم زده، همین بانک‌ها هستند.

جواد فتحی با بیان اینکه خیلی از کارها قرار است که نظام اسلامی انجام دهد و یکی از مهم‌ترین کارها حذف رباست، تصریح کرد: اگر الان سیستم قضایی کشور به جایی رسیده که اگر از این سیستم ربوی حمایت نکند، این نظام لطمه می‌بیند، ما یک جایی در کارمان به خطا رفته‌ایم و اشتباه خیلی بزرگی مرتکب شده‌ایم؛ چون می‌خواستیم ربا را ساقط کنیم، ولی الان پشت ربا ایستاده‌ایم که این اگر سقوط کند ما هم سقوط می‌کنیم!

وی متذکر شد: اکثر کارشناسان اقتصادی کشور اعلام می‌کنند که سیستم بانکی کشور از استانداردهای دنیا تبعیت نمی‌کند و سیستمی دارد که نه از شرع مقدس تبعیت می‌کند نه از استانداردهایی که در دنیا وجود دارد!