چاپ

 

آذوح: شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی بهلول علیزاده که روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ با حضور چهار فعال ملی-مدنی تورک تشکیل جلسه داده بود امروز یکشنبه ۱٨ شهریورماه ۱۳۹۷ با صدور و ارسال دادنامه‌ای حکم بدوی ۶ تن از ۷ فعال فراخوانده شده را عینا تأیید کرد.

دادگاه تجدید نظر مطابق حکم دادگاه بدوی:

"ابراهیم نوری"و " اکبر ابول زاده " را هر کدام ۱۰ ماه و "حامد الهوردی پور" ، "سلیمان کاظمی" ، "مرتضی شکری" و "اسرافیل فتح‌اله‌زاده" هر کدام به ۷ ماه حبس تعزیری، محکوم کرده است.

در رأی نهایی نامی از صالح ملاعباسی دیگر احضار شده این دادگاه که در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، دیده نمی شود.

دادگاه تجدید نظر روند محاکمه در دادگاه بدوی را وفق موازین حقوقی و فاقد ایراد و اشکال قانونی دانسته و اعتراض آنها به حکم صادره را رد کرده است.

ابراهیم نوری یکی از فعالین محکوم شده در دادگاه تجدید نظر است که به جهت حکم ۶ ماه محکومیتش در اعتراض به برخورد دوگانه ایران در مسئله مسلمانان، در زندان اوین بسر برده و اجازه حضور در دادگاه تجدید نظر را پیدا نکرده بود.

این فعال ملی در فراخوان گردهمایی سالانه قلعه بابک به ظن شرکت در این تجمع در تهران بازداشت و پس از اتمام بازداشت و به درخواست دادستانی اهر جهت محکومیت ۶ ماهه‌اش به زندان اوین منتقل گردیده است.

سازمان عفو بین الملل اخیرا با انتشار بیانیه‌ای آزادی بی قید و شرط این فعال آذربایجانی را خواستار شده است.

در ۱۵ آبان ۹۴ ، سیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی از برنامه‌های تلوزیونی‌اش که برای کودکان و نوجوانان تهیه می‌ شده‌ ، با تولید محتوایی توهین‌آمیز علیه تورک‌ها خشم شهروندان تورک را به همراه آورد که سلسله اعتراضات خیابانی در شهرهای آذربایجان را منجر شد.

اهر یکی از کانون بزرگ اعتراضات شهری بود که ده‌ ها نفر در آنجا دستگیر شدند.

محاکمه دستگیر شدگان ماه‌ها ادامه داشت که در بیست و سوم مهرماه ۹۶ ، شعبه یک دادگاه انقلاب اهر ، هفت تن از دستگیر شده‌گان را به حبس تعزیری محکوم کرد.