چاپ

 

آذوح: سخنگوی وزارت بهداشت از پزشکان و داروسازان خواست که در شرایط خاص فعلی، محدودیت‌ها را در نظر بگیرند.

حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کمبودهای دارویی و همچنین اظهاراتی مبنی بر لغو برخی اعمال جراحی به دلیل کمبود داروی بیهوشی، گفت: معمولا طبق استاندارد جهانی، کمبود یک تا ۱.۵ درصدی اقلام دارویی، طبیعی است و پیش می‌آید. گاهی مواد اولیه گران می‌شود و گاهی خط تولید یک دارو با مشکل روبرو می‌شود. طی ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته کمبودهایی به میزان هفت یا هشت درصد در زمینه اقلام دارویی تجربه کردیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اخیر، تغییرات خاصی در بازار دارو به خصوص در ماه اردیبهشت داشتیم و همانند بسیاری از کالاها نگرانی‌هایی ایجاد شد.

حریرچی در ادامه تصریح کرد:‌ این روال متداول است که هر دارویی که به اندازه هشت ماه مصرف در کشور موجودی داشته باشد، کمیاب نامیده نمی‌شود، اما اگر این موجودی به چهار ماه کاهش پیدا کند، دارو از طریق مجاری خاص مثل داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود. اگر مردم نتوانند دارو را از داروخانه اول پیدا کنند، احساس نگرانی می‌کنند. گاهی در شهرهای کوچک که داروخانه دولتی ندارند، مردم مجبور می‌شوند به شهرهای مجاور مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر فعالیت برخی عناصر تولید و پخش دارو در زمینه کمبود دارو گفت: برخی پزشکان، داروسازان و مردم انتظار دارند که به آنها داروی خارجی داده شود، اما طبق قانون اقتصاد مقاومتی و مجلس، ما مکلف به تامین داروی تولید داخل و ژنریک هستیم.