چاپ

 

آذوح: اشغال شهرستان فضولی و جبرائیل در در سال 1993 از سوی ارامنه عملا ارتباط زمینی منطقه قره باغ کوهستانی با رود آراز و ایران را قطع کرده و موجب آوارگی نزدیک به 120 هزار نفر از این نواحی شد.

به گزارش یول‌پرس، بیست و پنج سال پیش در چنین روزی بخشهای فضولی و جبرائیل در قره باغ آذربایجان توسط نیروهای ارمنستان اشغال گردید.

در روز ۲۳ آگوست سال ۱۹۹۳، مرکز بخش فضولی و ۵۱ روستای این بخش در جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شد. ۵۵ هزار نفر از ساکنان این مناطق توسط نیروهای ارمنی از سرزمین‌های خود رانده شدند.

منطقه فضولی با مرکزیت شهر فضولی با مساحت ۱۳۹۰ کیلومتر مربع است که مرکز بخش فضولی شهری به همین نام می‌‌باشد، اسم این بخش پس از اشغال از سوی ارامنه به واراندا تغییر نام یافته است.

این بخش در جنوب-شرق کوه های قره‌باغ و سواحل رود آراز است. بخش‌های جبرائیل، خوجاوند، آغجابدی و بیلگان آذربایجان از بخشهای ساحلی رود آراز هستند.

بخش جبرائیل نیز که در ساحل شمالی رود آراز قرار دارد، با ۱۰۵۰ کیلومتر مربع وسعت، قبل از جنگ قره باغ جمعیتی در حدود ۵۴۰۰۰ نفر را در خود جای داده بود. در جریان اشغال این منطقه، ۲۵۰ تن از اهالی آن کشته، ۹۱ تن مفقود و صدها تن نیز به شدت زخمی شدند. ۶۱۱۰۰ نفر از ساکنان بخش “جبرائیل‌لی” نیز از سوی ارامنه به مناطق دیگر آذربایجان رانده شده‌اند.

هم اکنون ۷۲ مدرسه، ۸ بیمارستان، ۵ مسجد، ۲ موزه، ۱۲۹ آثار باستانی و تاریخی و ۱۴۹ مرکز فرهنگی در این دو منطقه تحت اشغال ارامنه می باشند.