آذوح: فرامرز توفیقی رئیس کمیته مزد شورای عالی کار هم ۲۱ مرداد سال جاری افزایش قیمت کالاها را بیشتر ارقام رسمی دانسته بود. به گفته او لبنیات۳۲ درصد، گوشت قرمز ۸۵، گوشت مرغ بیش از۵۰ درصد، گوشت ماهی بیش از صد درصد، میوه بیش از ۳۰ درصد، مسکن بیش از ۱۴۰ درصد و ارتباطات ۵۳ درصد گرانتر شده است.

توفیقی گفته بود: «افزایش قیمت کالاها موجب کاهش ۷۲ درصدی قدرت خرید مردم شده و در این شرایط بقای طبقه‌ی کارگر در خطر است، اوضاع از «نامساعد» و حتی «وخیم» هم رد شده».

پیشتر نیز – ۲۳ خرداد- وحید شقاقی مدرس دانشگاه در تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود: «طی هشت ماه گذشته قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش یافته است».

میثم موسایی کارشناس مسائل اقتصادی در ایران هم ۲۷ مرداد تحولات بازار ارز و سقوط ارزش برابری ریال را موجب «ثروتمندتر شدن ثروتمندان و ضعیف‌تر شدن طبقات متوسط و ضعیف» دانست.

در این شرایط فعالان کارگری خواستار بازنگری در حداقل دستمزدها هستند. احسان سهرابی عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار دوشنبه ۲۹ مرداد به خبرگزاری تسنیم گفته: قدرت خرید کارگران به نسبت یک‌سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته است.

او از دولت خواسته که با «افزایش دستمزدها» و «حمایت‌های نقدی و غیرنقدی» از کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران جلوگیری کند.

موید حسینی صدر مشاور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در یک برنامه رادیویی در باره راهکارهای دولت برای جبران کاهش قدرت خرید کارکنان دولت و حقوق‌بگیران گفت که بازنگری در دستمزدها «ممکن است». به گفته او «دولت و مجلس باید در شرایط افزایش نرخ ارزی، ماهانه حقوق‌ها را ترمیم کنند و این کار در اختیارات مجلس است.»