آذوح: نیروهای امنیتی مشگین‌شهر ساعت ۳:۳۰ بامداد جمعه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ با یورش به کمپی در پناهگاه کوه ساوالان شمار زیادی از فعالین تورک را دستگیر و به بازداشتگاه شهر لاری از توابع مشگین‌شهر انتقال دادند.

این دستگیری‌ها بدنبال برپایی مراسمی در پناهگاه کوه ساوالان صورت گرفته است؛

شامگاه روز ۱٨ مرداد ۱۳۹۷ جمعی از فعالین آزربایجانی که قصد صعود به کوه ساوالان را داشتند پس از ایجاد کمپ در پناهگاه کوه ساوالان و به همراه دیگر کوهنوردان حاضر، اقدام به برپایی مراسم شعرخوانی،سخنرانی و موسیقی آزربایجانی می‌کنند که مورد حمله نیروهای امنیتی-انتظامی مستقر در پاسگاه نزدیک به آنجا قرار می‌گیرند.

به گفته شاهدان عینی هجوم مأموران پس از ایفای موسیقی عاشیقی توسط هنرمند جوان اردبیلی خانم آی سودا محمدپور و در ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز صورت گرفته است.

همچنین شاهدان گزارش می‌دهند: که تعدادی از فعالین به جهت اعتراض و مقاومت در برابر این اقدام غیرقانونی مأمورین ، مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

به گزارش آذوح صبح روز بعد نیز که یکی از بازداشت‌شدگان مراسم ، موفق به برقراری تماس تلفنی با بستگانش شده اطلاع داده که بازداشت شدگان بصورت دسته جمعی به بازداشتگاهی در شهر لاری (لاهرود) از توابع شهرستان مشگین شهر انتقال یافته‌اند.

او همچنین عنوان کرده در این حمله نزدیک به 40 نفر که از شهرهای مختلف آزربایجان می‌باشند دستگیر شده‌اند.

اسامی تعدادی از فعالین که بازداشت آنها تأیید شده به شرح زیر است:

آیدین ذاکری،توحید امیر امینی،صالح پیچگانلو،رضا ابراهیمی،رحیم نوروزی،مجتبی پروین،مصطفی پروین،یوسف کاری،مهدی هوشمند،بابک نیکزاد،یونس شکری ،جواد شکری،حسین ساوالان ،محمد قوهوم زاده،رسول قوهوم زاده،ائلمان محمد پور ،آی سودا محمد پور، احمد محمد پور و...

گفتنی است تمامی این فعالین ملی بعد از حدود 24 ساعت بازداشت آزاد شدند.

آذوح