چاپ

 

آذوح: هیات دولت تصمیم‌های جدید خود را برای ساماندهی بازار ارز اعلام کرد و ساعتی بعد عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران جزئیات بیشتری را درباره بسته جدید ارزی اعلام کرد.

این تصمیم‌ها در جلسه امروز هیات دولت به ریاست حسن روحانی و پس از بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی گرفته شده است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کمی بعد از اعلام این تصمیم‌ها به تلویزیون دولتی ایران گفت کالاهای "ضروری" مردم، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ٤٢٠٠ تومانی تامین خواهد شد.

آقای همتی همچنین گفت فهرست کسانی که از رانت ارزی استفاده کرده‌اند تهیه شده و با این افراد برخورد خواهد شد.

دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران خبر داده بود که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، بسته ارزی جدید به تصویب رسیده است.

در مصوبه جدید دولت، ارز به "نرخ رسمی" کالاهای اساسی و دارو تعلق می‌گیرد و برای واردات کالاهایی که دردسته کالاهای اساسی و ضروری قرار نمی‌گیرند، بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، واسطه معامله ارزی بین واردکنندگان و صادرکنندگان خواهند بود و نرخ این ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

رئیس بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی از اعلام نرخ ارز برای کالاهای گروه دوم خودداری کرد و گفت بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت تعیین کند و آن را به عهده بازار خواهد گذاشت.

فهرست جدید کالاهای اساسی هنوز روشن نیست و قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست فعلی را بازنگری کند.

در حالی که گفته می‌شد شاید ارز مسافرتی کاملا قطع شود اما صرافی‌های مجاز می‌توانند برای "معاملات خرد" ارز بخرند و آن را برای مصارف خدماتی و مسافرتی بفروشند و دیگر خرید و فروش ارز قاچاق محسوب نخواهد شد.

آقای همتی گفت صرافی‌ها باید خود را با بازار دوم ارز تنظیم کنند و نرخ ارز در صرافی‌ها تقریبا پنج درصد بیشتر از بازار دوم خواهد بود.

پس از تعیین دلار تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی در فروردین ماه امسال، صرافی‌ها عملا از چرخه معاملات ارزی حذف شده بودند چرا که دولت و بانک مرکزی بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناختند و آن را قاچاق می‌دانستند.

تا پیش از اعلام ارز "تک نرخی"، هر چند که تخصیص ارز مبادله‌ای به مسافر متوقف شده بود ولی شهروندان می‌توانستند با ارائه مدارک مسافرتی و مراجعه به صرافی بانک‌ها تا سقف ۵۰۰۰ دلار ارز دریافت کنند.

در تصممیات جدید دولت واردات طلا و ارز و همچنین سپرده‌گذاری ارز بصورت اسکناس در بانک‌های ایران هم مجاز شناخته شده است.

در این مصوبات اشاره‌ای به نرخ رسمی ارز نشده اما هفته پیش بانک مرکزی ایران قیمت رسمی فروش دلار را به چهار هزار و ۴۰۳ تومان افزایش داد.

این افزایش در هفته اول کار عبدالناصر همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی صورت گرفت که جانشین ولی‌الله سیف شده است.

از آقای همتی خواسته شده بود که بسته ارزی جدید را به دولت پیشنهاد کند و اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی خبر داده بود که این بسته این هفته به دولت ارائه خواهد شد.

تصمیمات جدید هیات دولت:

   ارز کلیه کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد فهرست کالاهای مذکور را بازنگری و به روز رسانی کند.

   کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند با رعایت مقررات ارزی صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی با ثبت مدارک و مستندات ارز بفروشند.

   ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مجاز است و واردات طلای خام از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

   تأمین ارز برای واردات بقیه کالاها در بازار دوم ارز از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی (به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی) و خدمات تأمین می‌شود. معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت می‌گیرد و نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید.

   بانک مرکزی مجاز شد سپرده ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را بصورت اسکناس دریافت کند و طبق تشخیص خود برای آن سود و کارمزد تعیین کند.

پس از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های جدید این کشور شامل ارز و طلا و جواهر و فلزات، بخش خودروسازی، فرش و مواد غذایی و نرم‌افزار از سه‌شنبه شانزده مرداد، ساعت هفت و نیم صبح به وقت تهران و کابل آغاز خواهد شد. به گفته آقای همتی، تصمیم‌های جدید دولت هم از همان روز سه‌شنبه به اجرا گذاشته می‌شود.

تحریم نفتی ایران هم سه ماه دیگر و از سیزده آبان به اجرا در خواهد آمد.

پس از ناآرامی‌های دی ماه گذشته قیمت ارز در ایران شتاب گرفت و با اعلام خروج آمریکا از برجام در روزهای اول سال این بحران وارد مرحله تازه‌ای شد.

موج دوم جهش قیمت ارز در ایران در اوایل فرودین آغاز شد و برای مهار آن دولت و بانک مرکزی ایران از بیست فروردین در اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، دلار را به قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی کردند.

بر اساس گزارش‌ها از تهران امروز (یکشنبه ۱۴ مرداد) در بازار غیر رسمی، قیمت دلار حدود ده هزار تومان بود. قیمت دلار هفته گذشته تا دوازده هزار تومان هم پیش رفت.