آذوح: همزمان با انتشار گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره اعتصاب شماری از کامیونداران در برخی شهرها در روز دوشنبه اول مرداد، معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح بیمه تکمیلی رایگان ۹۰۰ هزار راننده حمل ونقل بار خبر داد.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران، «رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده ای روز دوشنبه در اعتراض به «عدم توجه به مطالبات صنفی خود اعتصاب سراسری را از سر گرفتند».

پیشتر شماری از کامیونداران در خرداد ماه برای چندین روز اعتصاب کردند. این اعتصاب، مشکلاتی را از جمله در تامین سوخت جایگاه‌های بنزین ایجاد کرد.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، «ثابت ماندن کرایه حمل بار در شرایط افزایش قیمت لوازم یدکی به خصوص روغن و لاستیک و پرداخت نشدن سهم دولت از حق بیمه رانندگان از مهم‌ترین گلایه‌های رانندگان کامیون بود».

به گفته اتحادیه آزاد کارگران، تصاویر و ویدئوهایی از «جاده‌های خلوت و رانندگان اعتصابی در جاده کنگاور به همدان، قزوین، پایانه اعلان بار تبریز و جاده تهران ساوه منتشر شده است».

بر اساس این گزارش، «دور تازه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای در پی آن آغاز شد که وعده‌های نمایندگان مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، و نمایندگان دولت به رانندگان نتیجه عملی در بر نداشت».

این در شرایطی بود که به نوشته ایرنا، «با پیگیری این موارد در دستگاه‌های اجرایی، بخشی از این مشکلات رفع شد و تلاش برای رفع مشکلات باقیمانده ادامه دارد».

این خبرگزاری روز دوشنبه در گزارشی تصویری با تکذیب اعتصاب کامیونداران نوشت که «جریان عادی حمل و نقل در کشور ادامه دارد».

پیش از این، به گزارش ایرنا، کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده‌ای سراسر ایران در اطلاعیه‌ای در روز جمعه ۲۹ تیر، اعلام کرده بود: «رانندگان بخش حمل و نقل کالا در روز اول مرداد هیچگونه اعتصابی نخواهند داشت».

در این اطلاعیه، با اشاره به آنچه حل برخی از مشکلات رانندگان نامیده شد، گفته شد که «این مشکلات به صورت آنی بوجود نیامده است که یک شبه قابل پیگیری و حصول نتیجه باشد؛ برخی از مطالبات به تصویب قانون در بازه زمانی چند ماهه و کار کارشناسی دقیق نیاز دارد که در آینده دچار مشکل نشویم».

از سوی دیگر، همزمان با گزارش ها درباره اعتصاب مجدد رانندگان، عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد «برای رفاه حال رانندگان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالای کشور از امروز- دوشنبه- طرح بیمه تکمیلی برای ۹۰۰ هزار راننده حمل‌ونقل کالا به همراه همسران‌شان به صورت رایگان اجرایی می‌شود».