آذوح: بهنام نورمحمدی (نادارلی)، مهدی قمری بنیسلی و یاسین ارفعی سه فعال ترک آذربایجانی که پیشتر به اتهام نشر تقویم ترکی در تهران بازداشت شده بودند، به اتهام “تشویش اذهان عمومی” هر یک به ۶ ماه حبس که به مدت دو سال به تعلیق در آمده محکوم شدند.

تقویمی که گفته می‌شود به زبان ترکی بوده و بر روی آن مناسبت‌هایی از جمله روز زبان مادری و تصویر برخی چهره‌های سیاسی درج شده است.

این فعالان روز یکشنبه ۱۷ تیرماه توسط شعبه ۱۰۲۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران به ریاست هادی عباسی‌نژاد محاکمه شده و به اتهام “تشویش اذهان عمومی” هر یک به ۶ ماه حبس که به مدت دو سال به تعلیق در آمده، محکوم شدند.

در تاریخ ۲۷ فروردین ماه اتهام “تشویش اذهان عمومی” و پیش از آن نیز اتهام “تبلیغ علیه نظام” به این فعالان ابلاغ شده بود. در دادگاه نیز اتهام “اقدام علیه امنیت ملی به ایشان تفهیم شد.

ماموران دادسرای اوین آقای نورمحمدی را در ۲۳ اسفند و آقای ارفعی را در شب ۲٨ اسفند دستگیر و به بازداشتگاه اوین منتقل کرده بودند.

دیگر بازداشتی این پرونده مهدی قمری بینیسلی از فعالان دانشجویی آذربایجان شرقی است که وی نیز در تاریخ ۲ فروردین ماه در تهران بازداشت شد.

بهنام نورمحمدی روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۶ (در محل کارش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و در بازداشتگاه زندان اوین بازجویی شده بود. قرار بازداشت این فعال ترک آذربایجانی تا تاریخ دهم اردیبهشت ‌ماه تمدید شده بود. این فعال ملی اهل روستای نادارلی شهرستان شبستر پیش‌تر در سال ۸۹ و در بازی تیم فوتبال تراختور آذربایجان، مهرماه سال ۹۱ در مراسم سالگرد مرحوم ابراهیم جعفرزاده در خوی و همچنین در قیام خردادماه آذربایجان دستگیر شده بود.

روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در بازداشتگاه اوین بهنام نورمحمدی به همراه یاسین ارفعی هر کدام با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شدند.

این فعالین ترک در حین بازداشت و در طول مدت بازداشت مورد تحقیر و توهین ماموران اطلاعاتی قرار گرفته بودند.