آذوح: پرونده عباس لسانی فعال سرشناس حرکت ملی آزربایجان در شعبه ۱۱ دادیاری دادگاه انقلاب تبریز در جریان بوده و توسط این شعبه رسیدگی می شود.

ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در این باره گفته است: بازداشت عباس لسانی فعال سرشناس تورک در مورخه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ با قرار نیابت از حوزه قضائی آزربایجان‌شرقی صورت گرفته و پرونده وی اکنون در شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در جریان است.

عتباتی این موضوع را امروز چهارشنبه ۲۰ تیر و در مراجعه خانم رقیه علیزاده همسر آقای لسانی به دادسرای اردبیل عنوان کرده است.

عباس لسانی اولین بازداشتیِ دستگیریهای گسترده‌ای است که در ارتباط با گردهمایی سالانه قلعه بابک صورت گرفته است.

چندین روز قبل از دستگیری این فعال سیاسی آزربایجانی ، ویدئویی از وی منتشر شد که وی از لزوم و جدیت حضور در مراسم قلعه بابک امسال سخن گفته است.

همچنین در ویدیویی دیگر که همین اواخر در مراسم خاکسپاری استاد حسن دمیرچی و در میان هزاران فعال آذربایجانی به سخرانی پرداخته عنوان می کند: که آزربایجان منفعل نیست و سر فرصت و به موقع قدرت خود را نشان خواهد داد.

انتشار این دو ویدیو از وی واکنش‌های مثبتی در فضای مجازی حوزه آزربایجان بوجود آورد و گمان می‌رود بازداشت و رسیدگی ویژه به پرونده وی در تبریز در ارتباط با این موضوعات میباشد.

عباس لسانی از فعالین شناخته شده و از پیشگامان نافرمانی مدنی در حرکت دمکراتیک آزربایجان جنوبی است. او به خاطر فعالیت‌هایش، بارها بازداشت ، شکنجه ، تبعید و متحمل حبس‌های طولانی مدت شده است.