آذوح: سلیمان کاظمی (اهر)، مهدی دوستدار، محسن اسمعیلی و ایرج شیرزاد (اردبیل)، میلاد اکبری، ابوالفضل کرامتی، محمد مردی، سعدالله ساسانی تبریز، اکبر عباس‌زاده ( تبریز ) و عباس خدایاری( خلخال)، سینا ارشادی (مشگین‌شهر ) ۱۱ فعال ملی تورک هستند که در اطراف قلعه‌بابک توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیده‌اند.

مرتضی مرادپور فعال شناخته شده اهل تبریز نیز که با جمعی از تبریز به کلیبر مراجعت کرده بود ناپدید شده است.

گمان می‌رود او نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده باشد.

به گزارش آذوح در روزهای گذشته نیروهای امنیتی با هجوم به منازل فعالین ملی آذربایجان تعدادی را دستگیر و به مکانهای نامعلوم انتقال داده اند.

در برخی موارد نیز با سد راه فعالینی که عازم قلعه ی بابک بوده اند آنها را مورد بازداشت قرار داده اند.

گفتنی است رسانه های مرکزگرا با سوء استفاده از اشتباه برخی فعالین در درج اخبار بازداشت شدگان این افراد را نه به عنوان فعالین "ملی" آذربایجان، بلکه با حذف "میللتچی بودن این فعالین" آنها را صرفا به عنوان فعالین "مدنی" جلوه داده و به این ترتیب دستگیری آنها را هم مربوط به اعتراضات سراسری در ایران قلمداد کرده اند.

با آغاز گردهمایی سالانه قلعه بابک از عصر روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۹۷ حمید قوتی ، فرهاد جدی ، حمید ادیب شفیق ، مهدی گلابی ، فیروز معینی ، محمد خاکپور از اردبیل/داود عظیم زاده و بهراد خدایاری از مراغه / جواد احمدی یئکانلی از خوی /آیدین ذاکری ، سعید سینه‌دار و شاهین اسماعیل‌پور از مشگین‌شهر / احد آلویی از تبریز / سجاد شهیری از سولدوز به همراه موسی ضیاگرگری و سعید کریمی حین عزیمت به کلیبر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی انتقال داده شدند.

دکتر عباس ارشادی‌فر فعال سیاسی و حقوق بشر اهل اردبیل نیز در این روز از سوی اطلاعات سپاه تهران در اردبیل بازداشت شده است.

سعید سلطانی و بابک کیومرثی دو فعال تورک اهل جلفا نیز روز پنجشنبه از سوی دادسرای این شهر به ظن عزیمت به کلیبر و جهت شرکت در برنامه گردهمایی قلعه بابک احظار و ضمن تفهیم اتهام با تودیع وثیقه موقتا آزاد گردید‌ه‌اند.

همچنین مختار ابراهیمی از فعالین ملی اهل مراغه نیز در مراغه پس از احضار و بازجویی تهدید شده که در صورت خروج از شهر بازداشت خواهد شد.

قبل از این نیز ۲۹ فعال تورک آذربایجانی بنامهای "عباس لسانی" ، "عسگر اکبرزاده" ، "رحیم غلامی" ، "سعید صادقی فر" ، "مهدی هوشمند" ، "عبدالله هوشمند" ، "ابراهیم نوری" ، "جعفر رستمی" ، "سجاد جولانی" ، "فرج نوری" ، "مرتضی یزدانی" ، "کیومرث اسلامی" ، "سجاد عبدلی" ، "رحیم ساسانی" ، "مرتضی محمدی" ، "علی واثقی" ، "سجاد صدقی" ، "مرتضی پروین" ، "حجت فکری" ، "علی روحبخش" ، "محمد آزاد" ،"علی‌(آیت)خیرجو" ، "توحید امیر امینی" ، "میثم جولانی" "علی جولانی " ، "قاسم محمودی" ، "محمود محمودی" ، "سهند معالی" و "عباس نیکروان" در شهرهای اردبیل ، تهران ، اورمیه، مغان ، کلیبر ، تبریز ، بستان‌آباد و سلماس بازداشت و به مکان‌های معلوم و نامعلوم منتقل شده‌اند.

از میان بازداشت شدگان سه فعال نگهداری شده در بند سلامت زندان اردبیل بنامهای رحیم غلامی ، علی واثقی و مهدی هوشمند که به جهت اعتراض به عدم تفکیک بند و طی ضرب و شتم، مورد آسیب جدی قرار گرفته بودند به همراه عسگر اکبرزاده و سعید صادقی‌فر به اردوگاهی ما بین اردبیل و سرعین منتقل شده‌اند.

عباس لسانی فعال شناخته شده اردبیلی و اولین بازداشتی این پروژه‌ بزرگ دستگیری‌ها نیز از زمان بازداشت در وضعیت نامعلومی بسر میبرد.مسئولین قضایی اردبیل علی و مهدی لسانی را که جهت پرس و جو در باره وضعیت پدرشان به دادگاه انقلاب اردبیل مراجعه کرده بودند با زدن دستبند و بدون پاسخگویی آنها را از دادگاه بیرون کرده‌اند

به گزارش آذوح همچنین طی روزهای گذشته در ادامه احضار،‌ تهدید و بازجویی‌ها صورت گرفته "محرم کامرانی" ، "صالح ملاعباسی" ، "اکبر ابول زاده" ،"نیما عباس‌پور" و" مهدی زنجیر بلاغی" در اهر ، "فردین مرادپور" ، "رامین جبرائیلی" ، "سیامک کوشی" ، "ابولفضل جانی" ، "ناصرعلی‌مرادی"، "یونس زاریون" ، "رشید دانشجویی" ، "سجاد بداغی" و "احمد حبیبی " در تبریز احضار و ضمن بازجویی تهدید به بازداشت گردیده‌اند.

چندین فعال هم از جمله "اشکان سعادت‌پور" در اورمیه، "مجید نقی زاده" در اهر، "مهدی اژدری" و "رحیم نوروزی" در اردبیل طی روزهای گذشته تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

مراسم گردهمایی قلعه بابک از عصر روز پنجشنبه ۱۴ تیر و تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده است.

عکس‌ها و فیلم‌های منتشره نشان میدهد علی رغم جو شدید امنیتی مراسم رقص و پایکوبی آذربایجانی به همراه شعارهایی با مضامین "زنده‌باد آذربایجان و خوار شود هر آنکه علیهش دشمنی میکند "در کمپ قلعه‌بابک طنین‌انداز شده است...

شاهدان عینی گفته‌اند امروز و دیشب در چندین مورد درگیری لفظی بین شرکت‌کنندگان در مراسم و نیروهای امنیتی حاضر در قلعه شمار زیادی نیز بازداشت شدند که از هویت و سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

در این بین خبرهایی نیز مبنی بر آزادی چندین فعال بازاشت شده از جمله " آیدین ذاکری ، مهدی گلابی ، فرهاد جدی ، محمد خاکپور ، حمید ادیب ، فیروز معینی ، فرج نوری" منتشر شده که تاکنون آزادی فرج نوری تأیید شده است. سعید سلطانی و بابک کیومرثی دو فعال ساکن جلفا نیز پیش از این پس از تفهیم اتهام موقتا آزاد گشته‌اند.

مراسم امسال گردهمایی سالانه قلعه‌بابک، علی‌رغم دستگیریهای گسترده و برخورد پادگانی از عصر روز ۱۴ تیر تا شامگاه ۱۵ تیر با حضور شمار زیادی از شهروندان آذربایجانی برگزار گردید.

در این گردهمایی تجمعات اعتراض‌آمیز زیادی که به حالت پراکنده برگزار شده در دامنه‌های مشرف به قلعه‌ ثبت شده است.

اسامی 60 نفر از بازداشت شدگان در شهرهای مختلف آذربایجان به ترتیب الفبا تا این لحظه بدین شرح است:

محمد آزاد،

احد آلویی،

مختار ابراهیمی،

جواد احمدی،

حمید ادیب،

سینا ارشادی،

عباس ارشادی فر،

کیومرث اسلامی،

شاهین اسماعیل پور،

محسن اسمعیلی،

عسگر اکبرزاده،

میلاد اکبری،

توحید امیر چمنی،

مرتضی پروین،

فرهاد جدی،

سجاد جولانی،

میثم جولانی،

علی جولانی،

محمد خاکپور،

بهراد خدایاری،

عباس خدایاری،

علی‌(آیت)خیرجو،

مهدی دوستدار،

آیدین ذاکری،

جعفر رستمی راد،

علی روحبخش،

رحیم ساسانی،

سعدالله ساسانی،

سعید سینه دار،

سجاد شهیری،

ایرج شیرزاد،

سعید صادقی فر،

سجاد صدقی،

موسی ضیا گرگری،

اکبر عباس زاده،

مجتبی عبدلی،

سجاد عبدلی،

داود عظیم زاده،

رحیم غلامی،

حجت فکری،

حمید قوتی،

ابوالفضل کرامتی،

سلیمان کاظمی،

سعید کریمی،

مهدی گلابی،

عباس لسانی،

قاسم محمودی،

محمود محمودی،

مرتضی محمدی،

مرتضی مرادپور،

محمد مردی،

سهند معالی،

فیروز معینی،

ابراهیم نوری،

فرج نوری،

عباس نیکروان،

علی واثقی،

مهدی ‌هوشمند،

عبدالله‌ هوشمند،

مرتضی یزدانی،

آذوح