آذوح: مدير دفتر برنامه ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اورمیه، گفت: اگر بخواهیم تراز دریاچه را افزایش دهیم باید از سد بوکان به عنوان یکی از مکانیزم‌های کنترلی استفاده کنیم.

به گزارش یول‌پرس به نقل از روابط عمومی ستاد احیا دریاچه اورمیه، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه اورمیه با موضوع «چگونگی مدیریت تامین منابع مورد نیاز برای احیای دریاچه اورمیه»، سه شنبه، ١٢ تیر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

دکتر مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه اورمیه که به عنوان یکی از سخنرانان در این نشست حضور داشت با نقد عملکرد وزارت نیرو در عدم پایبندی به مصوبات، گفت: از ۲۵ شهریور سال ۹۳ وزارت نیرو موظف شد تا بحث تعادل بخشی را به صورت برنامه ارائه کند و قرار بود طی این برنامه بتوانیم ظرف مدت ۲۰ سال در حوزه آبریزها به تعادل برسیم.

وی افزود: ۲ تیر ۹۴ هیات وزیران تصویب کرد که حق آبه زیستی برای تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست توسط وزارت نیرو تامین شود. بر اساس این برنامه دو میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی آب به دریاچه اورمیه باید اختصاص داده شود.

تجریشی با اشاره به رودخانه‌هایی که می‌توانند آب مورد نیاز دریاچه اورمیه را تامین کنند، ادامه داد: در حال حاضر ۸۱ سد در حال بهره‌برداری در کشور داریم که ۱۳ سد، ملی هستند که می‌توانند ۹۵ درصد قدرت تنظیمی آب را داشته باشند همچنین ۱۶ رودخانه مهم کشور می‌توانند دو میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب نیاز آبی دریاچه را تامین کنند.

وی با بیان اینکه روی هشت رودخانه سدهای ملی داریم که می‌توانند حدود ۷۷ درصد آب برای دریاچه اورمیه رهاسازی کنند، اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های مختلف هر بهره‌برداری که از سدهای جدید انجام داده‌ایم تراز سطح دریاچه اورمیه پایین‌تر آمده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه اورمیه به حق آبه بزرگترین دریاچه داخلی ایران اشاره کرد و گفت: با فرض اینکه در چهار سال گذشته ۵۲۲۰ میلیون متر مکعب آب تجدید پذیر از سدها بهره برداری کرده‌ایم حق دریاچه اورمیه را نداده‌ایم. ۳۸ درصد به عنوان حق‌آبه دریاچه اورمیه است که طی سال‌های گذشته تنها ۱۵ درصد آن به دریاچه اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مدت زمان دو سال اخیر به کمک وزارت نیرو و با خرد جمعی توانستیم از سهم ۳۸ درصدی دریاچه اورمیه از آب‌های تجدید پذیر ۲۵ درصد آن را به دریاچه اختصاص دهیم.

تجریشی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد متر مکعب حق‌آبه دریاچه اورمیه خورده شده است، افزود: حق‌آبه اورمیه طی این سال‌ها سهم مصارفی مانند کشاورزی، شرب و صنعت پرداخت شده است در حالی‌که طی سه سال اخیر سهم محیط زیست به ترتیب تنها ۲۱، ۳۰ و ۴۵ درصد پرداخت شده اما در شورای عالی محیط زیست به وزارت نیرو تکلیف کرده است که ابتدا سهم شرب و سپس سهم محیط زیست را پرداخت کند.

مسعود تجریشی با انتقاد از نحوه مدیریت آب ذخیره شده در پشت سدها، گفت: از مقدار دو میلیون و ۸۲۳ متر مکعب آبی که از بهمن ماه تا فروردین ماه امسال به دریاچه اورمیه اختصاص داده شده بود تنها ۱۰۴۷ میلیون مکعب رهاسازی شده است و متاسفانه حدود ۹۶۱ میلیون آب سدها سرریز کرده است که با مدیریت می‌توانستیم جلوی این سرریز آب را بگیریم همچنین طی خرداد ۹۷ باید ۳۲۸ میلیون متر مکعب آب به دریاچه رهاسازی می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

تجریشی در پاسخ به ادعای نمایندگان وزارت نیرو که مدعی شدند حقابه پرداخت نشده دریاچه اورمیه در سال های گذشته را یکجا داده‌ایم، تاکید کرد: طی سه سال گذشته آب مازادی که باقی مانده بوده رها سازی نشده و خداوند در این سه سال هر سه الگوی بارشی بسیارکم، نرمال و ۴۵ درصد بیش از نرمال را به ما داده اما سوال این است که مدیریت در این سه سال چگونه عمل کرده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد احیا دریاچه اورمیه، محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت منابع آب ایران که به عنوان سخنران در این نشست حضور داشت، درباره یکی از دلایل سریز بعضی از سدها در اردیبهشت امسال و هدر رفتن آب به دلیل نداشتن برنامه ای مناسب برای مدیریت آن، گفت: پیش بینی های مربوط به منابع آب دریاچه اورمیه متولیان مختلفی دارد و از سازمان هواشناسی گرفته تا دانشگاه‌ها پیش بینی های مختلفی را انجام می دهند.