آذوح: امسال پنجمین سال است که از وعده دولت روحانی برای احیا دریاچه اورمیه می‌گذرد و در این سال‌ها آنچه به دریاچه اضافه شده آب نیست بلکه انبوهی از وعده‌های عمل نشده‌ای است که پیوسته از طریق رسانه‌ها به خورد افکار عمومی داده می‌شود.

به گزارش یول‌پرس، این روزها برخی رسانه‌ها بر خلاف حقیقت موجود و قابل مشاهده دریاچه اورمیه اخبار خلاف واقع از این زیستگاه بحران زده طبیعی و پارک ملی منتشر می‌کنند.

دریاچه اورمیه در شمال غرب ایران است روزگاری ۵٫۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت. روزگاری این دریاچه در حوضه آبریز بیش از ۵۱ هزار کیلومتر مربعی خود میلیاردها متر مکعب آب را در پهنه آبی خود می‌دید.

روزگاری ارتفاع دریاچه اورمیه از سطح دریا: ۱۲۶۷ متر بود. حتی روزگاری پهنای دریاچه اورمیه در برخی نقاط به ۵۵ کیلومتر هم می‌رسد. روزگاری جزایر شاهی، کبودان، اسپیر، اشک و دیگر جزیره‌ها از هزاران پرنده و چرنده و درنده پذیرایی می‌کردند.

روزگاری خروش وحشی و سیل‌های گاه و بیگاه رودخانه‌های نازلوچای، شهرچای، سیمسنه رود، تلخه رود، گدار و مهاباد رود و دیگر رودهای این منطقه را فقط و فقط بستر دریاچه اورمیه آرام می‌گرفت و آب‌های گل و لای زده را در آغوش می‌کشید و به نگین فیروزه‌ای تبدیل می‌کرد.

روزگاری لنج ها و کشتی‌های زیادی مردمان دو سوی دریاچه اورمیه را جابجا می‌کردند. زمانی هزاران شهروند ساکن شهرهای مجاور دریاچه اورمیه تابستان خود را در لب ساحل شفا بخش دریاچه اورمیه می‌گذراندند.

روزگاری دریاچه اورمیه محل برگزاری اردوهای قایق سواران و مسابقات قایق سواری بود. اما حالا چه؟ اکنون این همه جوش و خروش و زیبایی و زندگی به کجا رفته است؟ امروز کدام یک از آنهایی که بر شمرده شد در دریاچه اورمیه وجود دارد؟

دریاچه اورمیه و انبوه وعده‌های بی سرانجام

اکنون به جای همه این‌ها یک مشت حرف و حدیث به انضمام انبوهی وعده و به همراه حجم قابل توجهی کاغذ و طرح و برنامه برای احیا وجود دارد. ‌همین قبل از تعطیلات خرداد بود که مدیر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ‌تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت آب دریاچه اورمیه اظهار داشت: تراز آب دریاچه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶ سانتی‌متر کاهش یافته و به رقم ۱۲۷۰٫۸۶ رسید در حالی که سال گذشته ۱۲۷۰٫۹۲ بود.

کاهش وسعت دریاچه اورمیه

فرهاد سرخوش با اشاره به وسعت دریاچه در مقایسه با سال ۹۶ خاطرنشان کرد: متأسفانه وسعت دریاچه با کاهش روبه‌رو بوده و از رقم ۲۴۸۲٫۸۹ به رقم ۲۴۱۴٫۲۲  کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: حجم آب موجود در دریاچه نیز ۱۴۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته و به رقم ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب رسید. این در حالی است که حجم آب موجود در دریاچه در زمان مشابه در سال ۹۶ رقم ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است.

دریاچه اورمیه فقط با بارش‌های الهی قابل احیاست

اما معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید: گرچه طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال شاهد بارش‌های بهاره در استان به‌ویژه حوزه آبریز دریاچه اورمیه بودیم و در حال حاضر شاهد افزایش سطح آب دریاچه به دلیل بالا بودن میزان ورودی آب هستیم اما در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۹ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد اما با توجه به افزایش آب ورودی شاهد بهبود نسبی وضعیت دریاچه هستیم.

حجت جباری افزود: هم اکنون سطح تراز دریاچه اورمیه ۱۲۷۰٫۸۴ سانتیمتر است اما هنوز فصل گرما و افزایش سطح تبخیر آب دریاچه اورمیه در راه است.