آذوح: ۴ تن از فعالین ملی ترک که اخیرا در مراسم دوازدهمین سالگرد شهدای قیام خرداد ۸۵ سولدوز بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه بطور موقت آزاد شده اند.

خبرهای رسیده از سولدوز، مراد عماری، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری هر سه نفر با قید وثیقه صد میلیون تومانی روز شنبه موقتا آزاد شده اند.

خانم اولدوز قاسمی هم در تاریخ ۱۰ خرداد با تودیع وثیقه از زندان مرکزی اورمیه آزاد شده است.

مورخه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۷ ٬ جمعی از فعالین ملی شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی به همراه فعالین شهر سولدوز، به رسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام خونین ۱۳۸۵ مردم آذربایجان علیه کاریکاتور شنیع نژاد پرستانه کمیک استریپی صفحه کودک و نوجوان روزنامه ایران در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ که سبب سلسه تظاهرات گسترده در بسیاری از مناطق تورک نشین شده و منجر به زخمی شدن و شهادت شهروندان ترک در تبریز، اورمیه، اردبیل، مشکین شهر و سولدوز شد،در مزارستان شهدای سولدوز حضور به هم رساندند.

در این مراسم بین از 12 نفر از فعالین ترک آذربایجانی دستگیر شده بودند که همه آنها با فشار افکار عمومی و انتقادات گسترده ترک ها در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی و عوامل قضایی دولت ایران آزاد شده اند.

آقایان امیر ستاری (ساکن تبریز)، مراد عماری و جواد احمدی یئکانلی(ساکن خوی) و خانم اولدوز قاسمی(ساکن اورمیه) در جلسه تفهیم اتهام با اتهام واهی «اخلال در نظم عمومی با مصداق شرکت در مراسم غیر قانونی» مواجه شدند . که النهایه روز شنبه به مورخه ۶ خرداد ماه ۱۳۹۷ از سوی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سولدوز به نام آقای علی شاهی جهت آزادی موقت با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین شده بود که با تودیع آن همه چهار فعال ملی و مدنی ترک بطور موقت آزاد شده اند.

هر یک از نام بردگان به علت عدم تودیع وثیقه صادره به اسامی آقایان امیر ستاری، مراد عماری، جواد احمدی یئکانلی به زندان سولدوز و خانم اولدوز قاسمی به بند نسوان زندان اورمیه منتقل شده بودند.

توحید آذریون، همت اسمزاده، حسین فتحی پور و عسگر قاسمی شهروندان ترک آذربایجانی بودند که روز ۴خرداد۹۳ در جریان اعتراضات خرداد سال ۱۳۸۵ آذربایجان از سوی ماموران امنیتی در شهر سولدوز به شهادت رسیدند.