آذوح: دبیر کانون فرهنگی ادبی فضولی سما واحد اورمیه طی نامه‌ای به ریاست دانشگاه و با ارائه دفاعیاتی و به نشانه اعتراض به تبعیض‌ها علیه زبان مادری، از تحصیل انصراف داد.

«محمد تمدن» طی نامه‌ای به ریاست دانشگاه سما واحد اورمیه، که در 29 اردیبهشت‌ماه 1397 نوشته‌شده، از تحصیل کناره‌گیری کرد.

بر اساس نامه‌ای که در اردیبهشت 1396 به دبیر کانون فرهنگی فضولی ارسال‌شده، این کانون می‌بایست تمامی فعالیت‌های خود را به دلیل آنچه «فعالیت ضعیف کانون» ادعاشده، به حالت تعلیق درآورد. این در حالی است که این کانون جزو فعال‌ترین کانون‌های دانشگاه آزاد در استان آذربایجان غربی می‌باشد.

دبیر کانون فضولی، بارها شفاها و کتباً اعتراضات خود را اعلام می‌نماید. درنهایت آنچه به‌صورت شفاهی به دبیر کانون گفته‌شده، دلیل تعلیق فعالیت‌های کانون فرهنگی فضولی، تراکت‌هایی است که به مناسبت روز جهانی زبان مادری در سال 1395 در دانشگاه پخش‌شده‌اند.

در 2 اسفند 1395، تراکت‌های پخش‌شده، توسط مسئولین حراست دانشگاه جمع‌آوری و اعضای کانون نیز در صورت انجام چنین فعالین مشابهی، به اخراج از دانشگاه، تهدید می‌شوند.

همچنین حق انتشار مطالب ترکی نیز از کانون سلب و سپس بعد از چند ماه، در اردیبهشت 1396، فعالیت کانون از سوی دانشگاه، تعلیق می‌گردد. دانشگاه دلیل تعلیق را «فعالیت ضعیف کانون» می‌داند که با توجه به دفاعیات کانون، علت تعلیق ذکرشده از سوی دبیر کانون رد می‌شود.

بعد از پیگیری‌های مستمر در طی یک سال، سرانجام محمد تمدن در نامه ارسالی تأکید می‌کند که اگر فعالیت‌های کانون به دلیل انتشار مطالب به زبان ترکی در روز زبان مادری است، وی به احترام زبان مادری و در اعتراض به تبعیض‌های صورت گرفته، از تحصیل انصراف می‌دهد.