اگر زبان_مادری من بنیان دولت تورا به لرزه در میاورد، احتمالا این بدان معناست که دولتت را بر خاک من بنیان نهاده ای"

موسا هنتر

آنا در آذربایجان نه تنها زبانش، بلکه اسم، وجود و هستی آن نیز بیگانه، و مخل وحدت ملی تلقی میگردد

سخنگوی شورای شهر زنجان « سجاد خدایی » در صحبت های اخیر خود اذعان کرده است که انتخاب اسامی غیرفارس در اماکن و فضاهای شهری شهر زنجان ( که بیش از 99 درصد آن را مردمان ترک تشکیل میدهند ) خطرناک و به وحدت و یکپارچگی کشور آسیب می‌رساند.

اگر فردی در یک کشور دموکراتیک و آزاد این سخنان عریان #راسیستی را برزبان جاری می ساخت یقینا به دلیل بسط افکار دیگر ستیزانه و نژاد_پرستانه مجرم شناخته می شد.

اما اینجا ایران است، کشوری که جامعه روشن فکری اش و قانون گذارانش و... مبتلا به میکروب و ویروس برتری جویی فارسی می باشند. کشوری با زمین سوخته و آسمانی سرشار از بوی تفکرات دگم و تمامیت_خواه حکومت ها.

در اینجا تناقض ها حرف میزنند نه حقایق.

بنابراین چنین ادعاهایی مبنی بر اینکه زبان مادری اکثریت جامعه ایرانی میتواند ضد ملی تلقی شود مسئله عجیبی نیست.

حتی با وجود اینکه بیش از 40سال از زمان سرنگونی حاکمیت فاشیست های حکومت پهلوی می گذرد اما به نظر میرسد کماکان ارواح فاشیست های کت و شلوار پوشی همچون محمود افشار و فروغی هاو..   در جامعه ایرانی سرگردان میباشند و سالهاست که بر پیکره حقوقی ملیت های غیر فارس سایه می افکند و پلورالیسم ملی را به رسمیت نمی‌شناسد.

مسئله ای که برایمان پیش آمده این است که سخنان اخیر سخنگوی شورای شهر زنجان به نوعی، ادبیات آشناییست.

سجاد خدایی خواسته و یا به صورت سهوی به تکرار همان حرفهای منقضی و تاریخ مصرف گذشته ناسیونالیست های رادیکال مرکزگرا پرداخته است.

ادبیات آشنایی که به وسیله آن گروه های رادیکال وطنی چندین دهه است با بهانه حفظ هویت و امنیت ملی آن را بر زبان میاورد و سبب سرکوب خواسته های مدنی و بحق ملیت های مختلف شده و زبان، فرهنگ و همچنین داشته های مدنی آنها را به حاشیه رانده و بصورت تحمیلی داشته های هویتی فارسی را جایگزین آن می کنند

و همچنین این نکته را متذکر میشود که کاخ بیدادگری حاکمیت فعلی به مثابه حاکمیت ناسیونالیستی فارس محور پهلوی همچنان بر علیه ملیت ها پا برجاست و تا پایین ترین مقام های تصمیم گیرنده و اجرایی کشور تاثیر گذاشته و سبب رخنه ی عمیق این سیاست های راسیستی بر اندیشه مسئولین شهری شهرستانها نیز شده است

از این رو ما جمعی از دانشجویان_هویت_طلب_دانشگاه_زنجان ضمن ابراز تاسف از سخنان اخیر بیان شده توسط شورای شهر زنجان، خواستار آنیم که مسئولین ذی ربط شورای شهر زنجان از این پس حدالامکان در قبال این مسائل اندکی عقلانی و هوشیارانه تر عمل کرده و بجای پناه بردن به منابع ناسیونالیست های رادیکال فارس و قرار گرفتن در دام آنها، در راستای مطالبات مردمان شهر خود گام بردارد

همچنین با توجه به اینکه در استانهایی اعم از کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و ... اسامی غیر فارسی به صورت قانونی و رسمی در برخی از اماکن و فضاهای شهری درج شده و به چشم میخورد که تا بدین جا نیز مشکلی را برای یکپارچگی و امنیت ملی بوجود نیاورده است لذا مسئولین شهر #زنجان را به مطالعه حداقلی از وضعیت فضای شهری استانهای کشور و بخصوص استانهای همجوار دعوت میکنیم.