آذوح: مسئولان دولتی می‌گویند: از هر چهار جوان ساکن در استان زنجان حداقل یک‌ تن بیکار است.

ایرج امینی سرپرست معاونت اطلاعات و آمار سازمان برنامه‌ریزی و بودجه زنجان به خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفته است: طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال گذشته نشان می‌دهد ۲۳.۳ درصد جمعیت فعال گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال شاغل نیست.

مرکز آمار ایران میانگین کشوری نرخ بیکاری این گروه سنی برای زمستان سال گذشته را ۲۹٫۹ درصد اعلام کرد که بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است.

نرخ بیکاری رسمی ایران برای زمستان سال گذشته ۱۲٫۱ درصد اعلام شده است. کارشناسان غیردولتی و فعالان کارگری اما این رقم را غیرواقعی می‌دانند.

در پیوند با همین موضوع محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری جوانان در شهرهای مختلف را «نگران کننده» توصیف کرده و گفته است: «با انبوهی از جوانان تحصیلکرده بیکار مواجه‌ایم که زنگ خطر را به صدا درآورده است».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ۱۷ درصد اعلام کرده است.

حسین طایی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نرخ بیکاری این گروه ۲۱٫۵ تا ۲۲ درصد تخمین زده است. با این حال سعید نمکی معاون توسعه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران چندی پیش گفته بود: ۴۲ درصد جمعیت بیکار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

افزایش نرخ بیکاری گروه سنی جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی سال‌های گذشته به یک بجران اجتماعی در ایران تبدیل شده است.

دولت حسن روحانی وعده کرده است با ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی نرخ بیکاری را کنترل کند. به‌رغم این وعده اما شمار بیکارانی که قبلا شاغل بودند در سال گذشته افزایش یافت.