آذوح: دو تن از فعالین ملی آزربایجان هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش آرازنیوز از تهران دو تن از فعالین آزربایجان حبیب ساسانیان و طاهر نقوی حین بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و غرفه آذرتورک توسط مأموران لباس شخصی منسوب به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. این فعالین بعد از چند ساعت بازجویی آزاد شدند.

در روزهای گذشته انتشارات آزربایجانی کتب تورکی در نمایشگاه تهران با فشار نهادهای امنیتی و حمله نژادپرستان وابسته به باند طباطبایی مواجه بوده‌اند به‌طوری که گروهی از افراد معلوم‌الحال وابسته به جریان نژادپرست و ضد تورک طباطبایی با چراغ سبز مسئولین برگزاری و نهادهای امنیتی به غرفه آذر تورک حمله کرده بودند.

به دنبال بازداشت این فعالین ملی کانال تلگرامی نژادپرست و ضد آزربایجانی آذری‌ها به سرعت اقدام به انتشار خبر جمع آوری تقویم‌های تورکی از نمایشگاه و بازداشت فعالین ملی نموده و طی گزارشی نوشت : « تقویم‌های تجزیه طلبانه ای که توسط یک ناشر مشکوک در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شد جمع آوری شدند. همچنین مسئولان نمایشگاه کتاب نسبت به اقدامات تحریک آمیز چند ناشر از جمله کتاب‌ها و محصولات عرضه شده هشدار داده‌اند. مسئولان این آثار را جمع آوری کرده و از فروش آن جلوگیری کرده‌اند که شامل چند کتاب نفرت‌انگیز نیز می‌شد. بنا بر اخبار رسیده چند عنصر قومی نیز در همین راستا دستگیر شده که احتمالاً به دادسرا معرفی خواهند شد

لازم به ذکر است نژادپرستان پان فارس و باند طباطبایی از کتب تاریخی و ادبی تورکی آزربایجانی با نام کتب نفرت‌انگیز یاد می‌کنند.