آذوح: آزادی مشروط مهندس «موسی سودی» فعال ملی ترک آذربایجانی، که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، با بهانه های هدفمند قوه قضاییه ایران 97 روز به تاخیر افتاد.

موسی سودی بعد از تحمل یک سوم محکومیتش (هفتادروز) درخواست آزادی مشروط کرده بود و اعضای شورای طبقه‌بندی زندان تبریز مدعی شدند که با در خواست وی موافقت کرده اند.

اما بهانه هایی چون طی روال اداری اخذ درخواست، موافقت و ابلاغ موافقت با امروز و فردا کردن‌های بی‌مورد نودوهفت روز طول کشید و این موافقت دیروز (دوشنبه 17 اردیبهشت 1397) به فعال ملی مدنی آذربایجان ابلاغ شد.

این در حالی است که تنها چهل‌وسه روز از محکومیت موسی سودی مانده است و باید دو هفته منتظر جواب قاضی شعبه تجدیدنظر پرونده و ارسال آن به اجرای احکام ( آن هم در صورت موافقت قاضی تجدیدنظر) باشد.

موسی سودی روز دوشنبه طی تماسی از زندان تبریز اعلام داشته که پس از سپری کردن شش‌ماه از حبس، نمی‌خواهد تنها به خاطر یکماه، با آزادی مشروط از زندان آزاد شود و منتظر پایان حبس خود خواهد ماند.

مهندس موسی سودی فعال ساکن اردبیل، روز شنبه به تاریخ 25 آذر 1396 شمسی برای سپری کردن زمان محکومیت هفت ماهه خود وارد زندان تبریز شده بود.

لازم به یاداوری است که «موسی سودی مغانلو» در جریان اولین بازی آسیایی تراختور به همراه چند تن از فعالان از جمله جعفر رستمی و علی احمدی و سیامک سیفی و... که با توجه به دادنامه صادره علیه این فعالین ترک، به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

روز قبل از بازی و روز بازی تراکتور-الجزیره (هشت‌اسفند نودویک) نزدیک به صد نفر دستگیر شده‌بودند که برخی از آنها به تحمل ماه‌ها زندان محکوم شدند.

موسی سودی؛ دانشجوی دانشگاه بناب «بین ائو» نیز از جمله دستگیرشدگان این دیدار بود که به تحمل هفت ماه زندان محکوم شد.

قاضی پرونده در حکم صادره مدعی است که «با توجه به شغل و میزان تحصیلات و آگاهی متهمان که عمدتاً از قشر دانشجو و طبقه باسواد جامعه بوده‌اند و عالماً و عامداً مرتکب جرم شده‌اند بزه انتسابی محرز می‌باشد».