آذوح: نخبگان و مردم قشقایی ساکن گچساران به علت وجود بی‌عدالتی و تبعیض‌ در حق جوانان این قوم انتقاد کرد.

به گزارش یول‌پرس، مراسمی به مناسبت اعیاد شعبانیه جشنواره فرهنگی- هنری قوم قشقایی با حضورنماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پروفسور صدیق، استاد اسدالله مردانی، جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی وهنردوستان و علاقمندان به موسیقی قشقایی در محل سالن بشارت گچساران با اجرای زنده و زیبای هنرمندان صاحب نام و چیره دست قشقایی برگزار شد.

محمود کریمی پزشک تورک قشقایی از جمله سخنرانان این جشنواره بود که در ابتدای اظهارت خود از تبعیض‌های استخدامی درحق جوانان تورک قشقایی انتقاد کرد.

کریمی با اشاره به برخی گلایه‌های ایل قشقایی از نماینده گچساران و باشت عنوان کرد که حضرتعالی مطلع هستید که قشقایی‌ها بنیان‌گذار گچساران هستند اما مدتی است که از گچساران مهاجرت می‌کنند، به عنوان نماینده گچساران آیا می‌توانید توضیح دهید؟

کریمی ادامه داد: آقای دکتر دوستان قشقایی ما از تبعیض‌ها گله‌مند هستند در بعد اشتغال‌زایی تاکنون گله‌های وجود دارد اگر کار نیست برای هیچ‌کس نباید باشد در پتروشیمی، حراست نفت، در بهداشت درمان و همه ادارات در حق فرزندان محروم قشقایی اجحاف شده است.

وی افزود: انتظار ما قشقایی‌ها این است که در فرصت‌های ایجاد شده برای اشتغال جوانان قشقایی دوباره در بوته فراموشی قرار نگیرند.

دکتر کریمی یادآور شد: در جشنواره‌ها به عنوان مثال در مشک و ملار و عیدانه‌های که در قسمت‌های مختلف شهر برگزار می‌شود از هنرمندان و فرهنگ ایل غنی قشقایی کمتر استفاده می‌شود آیا سزاوار است ۴۰ درصد این شهرستان قشقایی باشد و در مجالس کلاه ایل قشقایی که نماد ایل و تاج ما است بر سر فرد غیرقشقایی قرار بگیرد که شاید رفتار آن عزیز مورد تایید ایل سترگ قشقایی نباشد.

وی افزود: کاش به‌گونه‌ای عمل می‌شد که قشقایی‌ها که بنیان‌گذار گچساران هستند و شما نیز علاقه خاصی به آنها دارید و قشقایی‌ها هم شما را میرشکار این شهر میدانند، این عزیزان احساس کنند که به این شهر تعلق ندارند، احساس امنیت داشته باشند و در این شهر بمانند تا شاهد روزی باشیم که گچساران نمونه کوچکی از ایران ما باشد و همه افراد با تنوع هویتی و قومیتی زندگی کنند، نه اینکه فقط یک قوم ساکن این شهر باشد و این زیبنده گچساران نیست.

کریمی با بیان اینکه ما به مفاخر ایلمان افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: ما به آیت‌الله جهانگیرخان قشقایی، صولت الدوله قشقایی و به مدیرکل افسانه‌ای آموزش عشایر ایران مرحوم محمد بهمن‌بیگی، هنرمندان و نخبگان ایلمان افتخار می‌کنیم همانطوری که شما مقابل ۲۹۰ نماینده فرمودید من لرم و از پشت کوه آمدم و کلمات مرحوم بهمن‌بیگی استفاده کردید من نیز به نمایندگی از قشقایی‌ها می‌گویم من ترک، قشقایی‌ام و به آن افتخار می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم روزی در مسندی قرار بگیرید که نه تنها قشقایی‌ها، تمام اقوام تورک و لر و سراسر ایران به شما در سال ۱۴۰۰ افتخار دیگری بکنند! همانگونه که بهمن ‌بیگی فرصت خدمت برای وی فراهم شد چتر حمایتی را نه تنها بر سرقشقایی بلکه برای ایران باز کرد انتظار می‌رود این میراث بهمن‌بیگی در ایران و خدمت‌گذاران استان ما نیز نهادینه شود، آقای دکتر دست نخبگان قشقایی را بگیر، مدیران قشقایی پاکدست هستند و توانمند.

این پزشک قشقایی در پایان تصریح کرد: آقای تاجگردون فقر مطلق در بین قشقایی‌ها بیشتر از اقوام دیگر است.بزرگان قشقایی، سروران بنده از بنده گله‌مند هستند احساس می‌کنند من مشکلتشان را در خلوت با شما در میان نمی‌گذارم آیا خداوکیلی اینگونه است؟

در ادامه برنامه و حین سخنرانی تاجگردون، نماینده مردم گچساران در مجلس، یک بانوی قشقایی به تبعیض و بی عدالتی در جذب نیرو و نادیده گرفتن جوانان قشقایی در استخدام‌ها اعتراض کرده و سخنرانی وی را قطع کرد که این نماینده اعتراض وی را به جا و به حق دانست.