آذوح: جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تبریز با ارسال نامه‌ای به ریاست این دانشگاه، خواهان ارائه درس «زبان و ادبیات تُرکی آزربایجانی» شدند.

دانشجویان دانشگاه هنر تبریز با جمع آوری امضا، خواهان اخذ درس زبان تُرکی آزربایجانی شدند.

امضاهای جمع آوری شده با ضمیمه یک نامه به ریاست این دانشگاه، محمد علی کی نژاد، فرستاده شده است.

در نامه با تاکید بر اهمیت زبان مادری و با استناد به اصل 15 قانون اساسی و همچنین اعلامیه جهانی حقوق زبانی، مطالبه ارائه درس «زبان و ادبیات ترکی آزربایجانی» برای عموم دانشجویان در تمامی رشته ها مطرح شده است.

طبق اصل 15 قانون اساسی ایران؛ «استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است».

در حال حاضر، درس «عمومی – اختیاری دو واحدی؛ آشنایی با زبان تُرکی آزربایجانی» تنها در دانشگاه تبریز، مدنی آزربایجان، آزاد تبریز، مراغه، اورمیه و صنعتی اورمیه، تدریس می‌شود. این درس با استقبال گسترده دانشجویان همراه است.

حسن روحانی در سفر اخیر خود به تبریز، وعده آموزش زبان تُرکی در دانشگاه‌های آزربایجان جنوبی و چاپ کتاب‌های لازم را داده است.

وی در هر دو دوره پیشین ریاست جمهوری، با وعده اعطای حق تحصیل به زبان مادری توانسته بود اکثریت قابل توجهی از آرای آزربایجان و غیر فارس ها را کسب کند. با این حال تاکنون هیچ قدمی در جهت تحصیل به زبان مادری برداشته نشده است.