آذوح: استاندار آزربایجان غربی گفت: در صورت بحرانی تر شدن وضعیت دریاچه اورمیه نسبت شرایط موجود ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور مجبور به مهاجرت می شوند.

محمد مهدی شهریاری ظهر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه همراه بود، افزود: وضعیت دریاچه اورمیه در حال حاضر بحرانی است ولی تداوم آن جان ۲۰ میلیون نفر را تهدید می کند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع دریاچه اورمیه محلی،استانی نیست بلکه فراملی است عنوان کرد: مهاجرت ۲۰ میلیون نفر از جمعیت منطقه،سونامی انواع بیماری ها ، از بین رفتن توسعه تنها بخشی از عواقب بی توجهی به خشک شدن و بحران دریاچه اورمیه است.

شهریاری با بیان اینکه در زمینه طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه اورمیه با کمبود اعتبار مواجه هستیم افزود برای تداوم احداث و اتمام این طرح هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: امیدواریم با تخصیص بموقع اعتبارات طرح های احیای دریاچه اورمیه شاهد کنترل و مدیریت بحران و عواقب ناشی آن باشیم.

شهریاری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سرو و نیز تقاضای چالدران و ماکو برای الحاق به منطقه آزاد ماکو را مورد اشاره قرار داد و افزود: معطل ماندن لایحه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در دولت باعث رفتن سرمایه گذاران استان به مناطق دیگر می شود.

وی به وجود تخفیفات گمرکی در مناطق جنوب کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد تخفیفات گمرکی این مناطق اگر شامل گمرکات ما شود شاهد تامین معیشت مرزنشینان، رونق اقتصادی و افزایش درآمد استان خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه آزربایجان غربی با سه الی چهار کشور مرز مشترک دارد اظهارداشت: این استان دروازه ورود به بازارهای جهانی به خصوص اروپاست.

شهریاری با اشاره به اینکه آزربایجان غربی استان با ۹۸۰ کیلومتر مرز ، .دومین استان پراهمیت به شمار می رود گفت: متاسفانه به دلیل جنگ و تحرکات گروه های تروریستی و ضد انقلاب استان نسبت به سایر استانها از عقب ماندگی زیادی در بخش های مختلف از جمله سواد و بهداشت برخوردار است.

شهریاری احداث جاده خوی – قطور برای بهبود وضعیت راه مرزی ایران و ترکیه، خسارت چهارهزار میلیارد ریال ناشی از سرمازدگی امسال در بخش کشاورزی، پایین بودن سرانه فضاهای ورزشی با وجود جوان بودن استان را از دیگر مشکلات پیش روی استان برشمرد.

استاندار آزربایجان غربی با بیان اینکه در بخش گازرسانی نیز نسبت به متوسط کشوری وضع خوبی نداریم خواستار تخصیص اعتبارات ویژه به استان برای رفع عقب ماندگی در بخش های مختلف به خصوص بهداشت و سوادآموزی شد.