آذوح: علی یونسی "مشاور رئیس جمهوری در اقوام ایرانی و اقلیت های دینی" در تازه ترین گفتگوی خود باز هم علیه ملت ترک آذربایجان موضعگیری نمود.

به گزارش آذوح وی در گفتگو با روزنامه ی قانون ادعاهای زشت و سخیفی علیه هویت ملت آذربایجان مطرح کرده و برای چندمین بار در سالیان اخیر دشمنی خود با ملت ترک را به نمایش گذاشته است.

این در حالی است که دولت اصلاح طلب روحانی هم در انتخابات 1392 و هم در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با شعار حمایت از برآورده شدن حقوق اقوام! به میدان آمد.

بخشهایی از گفتگوی روزنامه قانون با علی یونسی مشاور رئیس جمهوری در اقوام ایرانی و اقلیت های دینی را در ادامه مشاهده می نمایید. سخنان وی آنقدر بی پایه و اساس، غیرعلمی و مملو از تحریف تاریخ است که غیر از پوزخند پاسخی نمی توان داد!

- جامعه ما به ظاهر یک جامعه کثیرالقوم است ولی آن گونه که تصور می شود، ملت ایران، کثیرالقوم نیست و این ادعا که در ایران یک قوم بیشتر نداریم، بسيار گزاف نیست ..... خانواده مردم ایران، یک ریشه، یک پایه، یک قوم و یک مردم بیشتر نیستند.

- همه مردم سرزمین ایران فعلی و بخش های زیادی از ایران فرهنگی، همه دارای یک اصل و تبار و یک زبان بوده اند.

- باید بین ترک و آذری فرق گذاشت. آذری‌ها، هم زبان فارسی و هم تبار فارسی دارند و فارس تر از خیلی مناطق هستند. آذری ها برادر دوقلوی کردها هستند. این دو همان قوم ماد هستند که قبل از هخامنشیان این سرزمین را گرفتند با همدیگر درگیری داشتند اما همه از یک خانواده بودند. یک بخش زیادی از آذری ها زبان ترکی را گرفتند و فارسی کردند. بعضی از آن‌ها مانند تالشی‌ها همچنان به فارسی قدیم صحبت می کنند. همچنین در شهر میانه در آذربایجان تعداد زیادی همچنان به زبان قدیم صحبت می کنند. زبان ترکی که در آذربایجان رسم شده است، حدود ۴۰۰-٣۰۰ سال بیشتر سابقه ندارد که زبانی عارضی است و درگذشته همه آن‌ها مانند تالشی ها صحبت می‌کردند. زبان ترکی توسط آذری ها به شدت ایرانیزه شده است یعنی ۵۰ درصد از اسامی اماکن و افراد آن‌ها فارسی است. براي مثال واژه آذربایجان از آذرآبادگان گرفته شده است. آذر به معنای آتش است که همان آگِر یا آذِر است. در واقع آذری ها، آگاهانه این زبان را فارسی کرده اند. حتی در افعال و ضمایر آذری هم نفوذ فارسی وجود دارد. براي مثال ضمیر «من» در زبان آذری وجود دارد. مرحوم دکتر مرتضوی که یک ایران شناس متبحر در ادبیات فارسی بوده و در تبریز زندگی خود را گذرانده است ..... دو کتاب مهم دارد که یکی از آن‌ها راجع به زبان ترکی است؛ ایشان با گسیل ۵۰۰-۴۰۰ دانشجو به شهر و روستاهای آذربایجان یک تحقیق میدانی انجام دادند و زمان و نحوه شکل گیری زبان آذری را بررسی کردند و ثابت کردند که زبان اصلی آذربایجان، فارسی بوده و همچنان در خیلی از مناطق آذربایجان به فارسی صحبت می‌کنند. البته پان‌ترکیست ها او را منزوی و طرد کردند. در واقع زبان آذری یک لهجه از زبان فارسی محسوب مي‌شود و البته یک قسمت از آن هم ترکی است که بخش زیادی از آن فارسی شده است. بنابراين فارسی زبانان ترکی را از گیلکی راحت‌تر متوجه می‌شوند. در حقیقت می‌توان نام آن را ترکیِ فارسی یا ترکیِ ایرانی گذاشت.

- ترکمن ها از نژاد ایرانی نیستند و زبان آن‌ها نيز از زبان ما تاثیر نگرفته است. البته آداب و رسوم آن‌ها مانند نوروز، اسب سواری، ورزش، سفره های غذا و ... ایرانیزه شده و حتی آن طرف مرز هم، اینچنین است.

- در مورد عرب های خوزستان ایران، بسياري از دانشمندان می گویند که این‌ها اقوام ایرانی بوده اند که در دوره ای مستعرب شده‌اند و بعضی می‌گویند که عرب هایی بوده اند که قبل از اسلام به ایران مهاجرت کرده اند.

- گاهی از روی توهم گفته می شود که ..... کردها در حال تسخیر آذربایجان و بلوچ‌ها در حال گرفتن سیستان و بلوچستان هستند. چنین مساله‌اي وجود ندارد.

- احزاب محلی به مصلحت ما نیست. حزب ملی که در سراسر ایران فراگیر باشد و همه با ایده‌های مشترک ملی در آن شرکت کنند به مصلحت ماست. ..... مصلحت آینده ملت ایران این است که احزاب ملی شکل گرفته تا از طرف دولت و مردم برای مبارزه با واگرایی ها نمایندگی کنند. واگرایی محلی یا قومی و مذهبی را با احزاب ملی و با گروه های اجتماعی می‌توان مهار کرد. باید جلوی فتنه و قوم گرایی را گرفت.

آذوح