آذوح: طبق اعلامیه مردم سولدوز مبنی بر گرامیداشت ۳۹مین سالگرد کشتار مردم سولدوز به دست گروه های تروریستی کرد را برزگرار کنند که با ممانعت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روبرو شدند.

مراسم گرامی داشت یاد و قربانیان جنگ سولدوز که از طرف جمعی از شهروندان و خانواده‌های شهدای جنگ سولدوز ترتیب داده‌شده بود با دخالت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به تنش کشیده شد.

نیروهای امنیتی با ممانعت از حضور خانواده‌ها و شهروندان سولدوزی بر سر مزار شهدا عنوان کردند هرگونه تجمع و مراسمی غیرقانونی بوده و با معترضین برخورد خواهد شد. این رفتار نیروهای امنیتی با اعتراض شدید خانواده شهدا همراه بود و آنان در پی حضور بر سر مزار شهدا بودند که توسط لباس شخصی‌ها متفرق شدند.

بنا به اظهار یکی از نیروهای حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سولدوز، از یک هفته پیش فرمانداری این شهر با فشار بر دستگاه امنیتی عنوان کرده است که هیچ‌گونه مراسمی نباید بر سر مزار شهدای جنگ سولدوز برگزار شود. به گفته این مأمور امنیتی فشارهای از سوی استانداری آزربایجان غربی نیز سبب شده تا اداره اطلاعات این شهرستان با هرگونه مراسمی برای گرامی داشت شهدای جنگ سولدوز مخالفت کند.

اهالی شهر سولدوز هرسال در هفته اول اردیبهشت با حضور بر سر مزار شهدای جنگ سولدوز در سال 58 یاد جان‌باختگان و قربانیان این قتل‌عام را گرامی می‌دارند.

در 31 فروردین سال 1358 عناصر مسلح حزب تروریستی دمکرات کردستان با دستور مستقیم سرکرده این حزب، عبدالرحمن قاسملو با هجوم به شهر سولدوز صدها تن از اهالی تورک این شهر را به قتل رساندند. پس از مقاومت جانانه مدافعین سولدوز در برابر حمله ارتش بیست‌هزارنفری و مسلح حزب دمکرات، پس از دو روز نیروهای مردمی شهر اورمیه که مجاهدان اورمیه نام گرفتند به فرماندهی ملا حسنی به کمک مردم سولدوز آمده و تروریست‌های حزب دمکرات را مجبور به عقب‌نشینی از شهر کردند.