آذوح: مهدی قمری فعال دانشجویی ترک آذربایجانی که بدلیل چاپ تقویم ترکی «تورکی» در تهران بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه بطور موقت آزاد شد.

آقای قمری فعال ملی ترک ‌ساکن تهران روز پنجشنبه به مورخه دوم فرودین ماه 1397 در محل کارش توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردیده بود.

بنا به گفته نزدیکان آقای مهدی قمری بنیسلی، وی در رابطه با پرونده چاپ تقویم تورکی توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و بازداشتگاه اوین تهران منتقل شده بود.

یاسین ارفعی و بهنام نور محمدی متهمان دیگر این پرونده بودند که آقای ارفعی را در تاریخ 28 اسفند و آقای نورمحمدی را در 23 اسفند ماه بازداشت کرده بودند که هر کدام با تودیع وثیقه 50 میلیون تومانی اخیرا به ترتیب در تاریخ 19 و 18 فروردین بطور موقت آزاد شدند.

بهنام نورمحمدی از فعالین با سابقه حرکت ملی آذربایجان است. وی از دوران دانشجویی تاکنون به دلیل فعالیت‌های مدنی در راه احقاق حقوق تُرکان آذربایجان بارها دستگیر و زندانی شده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت مدنی در جهت احقاق حقوق ملی، زبانی و فرهنگی ترک ها را تهدیدی علیه خود و موجودیت زبان، فرهنگ و هویت فارسی قلمداد می کند. تا کنون صدها فعال ترک آذربایجانی در این خصوص مورد آزار و اذیت حاکمیت نژادپرست جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند.

در طول مدت بازداشت آقای قمری اطلاعات تهران پدر و مادر وی را تهدید کرده بودند که از اطلاع رسانی در مورد وضعیت این فعال ملی و مدنی ترک خودداری کنند.