چاپ

 

آذوح: هشت تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در تبریز، طی دو پرونده جداگانه توسط شعب ۱۰۳ دادگاه کیفری تبریز و شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به حبس های تعلیقی و تعزیری محکوم شدند. از میان بازداشت شدگان یک خانم بابت “ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی از طریق برداشتن روسری خود در خیابان” محکوم شده است.

به گزارش هرانا، شعبه ۱۰۳ کیفری دادگاه تبریز به ریاست قاضی وطن‌خواه هفت تن از معترضان به نام های “علی کامرانی فرزند اسماعیل، مهدی حق پرست فرزند اکبر، امیر دهقان سفیدان جدید فرزند محمد، رویا صغیری سرای فرزند علی، رحیم تاتارپور فرزند کریم، کامل سویطی فرزند چاسب و محمد شتابی فرد فرزند یوسف” را که در اعتراضات دی‌ماه بازداشت شده بودند، به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی هر یک را به یکسال حبس تعلیقی محکوم کرد.

از میان بازداشت شدگان یکی از اتهامات رویا صغیری “ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی از طریق برداشتن روسری خود در خیابان” عنوان شده است.

در حکم صادره در خصوص طرح اتهام توهین به مقدسات برای متهمان، آقای محمد شتابی رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری تبریز قید کرده که مطابق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی مجازات توهین به مقدسات اعدام است و دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

درخصوص اتهام آقایان صدرا ولی نژاد و لطف اله کارکن مبنی بر اخلال در نظم دادگاه به لحاظ فقدان ادله کافی به استناد ماده ۴ آئین دادرسی کیفری حکم بر برائت متهام را صادر کرده است.

همچنین در پرونده ای جداگانه خانم صغیری به همراه نریمان ولی دخت در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و مواد ۱۳۴و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و با توجه به عدم سابقه کیفری ۸ ماه حبس تعزیری از بایت تبلیغ علیه نظام و از بابت توهین به رهبری به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

در همین احکام صادره آمده است، محمد شتابی فرد در تاریخ ۲۰ دی‌ماه و علی کامرانی در تاریخ ۱۰ دی‌ماه بازداشت شدند و احکام این افراد با اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری مورد بررسی قرار گرفته و با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ با احتساب ایام بازداشت قبلی به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

در این پرونده شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز لطف اله کارکن فرزند زین العابدین که در اعتراضات به اتهام فیلم برداری از تجمعات اعتراضی بازداشت شده، با توجه به اینکه از تلفن همراه وی فیلمی در این خصوص مشاهده نشده، به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی برای وی حکم برائت صادر کرده است.

پیش‌تر هرانا در اوایل اسفندماه از صدور احکام حبس تعزیری و تعلیقی برای علی قدیری از دیگر متهمان این پرونده خبر داده بود.