آذوح: «مهدی کوخیان» فعال ملی و مدنی تُرک آذربایجانی و مدیر کانال تلگرامی «شهرخبر ملکان» با حکم «مهدی داورنیا» رئیس دادگاه انقلاب مراغه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مخالف نظام» به تحمل 18 ماه حبس محکوم شد.

دادگاه انقلاب با سفارش سپاه پاسداران این حکم تفسیری را در تاریخ 05 اسفند 96، صادر کرد و دلایل قاضی دادگاه نیز مستندات واهی سپاه است که در زیر قید می‌شود:

«وی (مهدی کوخیان) از اعضای اصلی قوم‌گرایی در شهرستان ملکان بوده که با خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کند و شهروندان را تحریک به تجمعات می‌کرده و در اعتراضات دی‌ماه که در اکثر شهرهای ایران برگزار شد نقش داشته است

مهدی داورنیا؛ رئیس دادگاه انقلاب مراغه، مهدی کوخیان را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به علت «جرم مجدد تبلیغی به استناد به ماده 137 قانون مجازات اسلامی و بند ت ماده 105 قانون مجازات» 6 ماه حبس در نظر گرفته که درمجموع 18 ماه حبس تعزیری برای این فعال صادرشده است.

مهدی کوخیان؛ فعال آذربایجانی، دی‌ماه سال 1395 با شکایت «فرهاد نریمانپور» شهردار ملکان «ملیک کندی» و «پیمان محمدپور» دادستان این شهرستان، توسط پلیس فتای مراغه در شهر محل سکونت خود شهرستان ملکان بازداشت شد.

مهدی کوخیان از همان روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی دست به اعتصاب غذا زد و سپس در تداوم اعتصاب غذای خشک به زندان شهرستان مراغه منتقل شد. وی بعد از سپری شدن چندین روز حبس در زندان، در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود با دوختن لب‌هایش به انفرادی زندان انتقال داده شد.

این فعال ملی مدنی، از زندان با لب‌های دوخته‌شده جهت بازجویی، توسط اطلاعات سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی به بازداشتگاه سپاه تبریز، 28 روز در انفرادی حبس گردید. سپاه پاسداران طی گزارشی بعد از اتمام بازجویی‌ها با اتهامات «توهین به رهبری، افشای اسناد محرمانه به‌قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و افتراء و توهین» مواجه شد.

وی بعداً با قید وثیقه در 23 بهمن‌ماه 1395 موقتاً از زندان آزاد شد، که دادسرای ملکان با 6 ماه ممنوع‌الخروجی‌اش موافقت و جلسه دفاعیات وی برگزار شد.

بازپرس پرونده از اتهام «توهین به رهبری، افشای اسناد محرمانه به‌قصد برهم زدن کشور» منع تعقیب صادر کرد. اما برای اتهامات «تشویش اذهان عمومی، افتراء و توهین، تبلیغ علیه نظام» کیفرخواست صادر نمود و پرونده به دادگاه انقلاب مراغه و عمومی ملکان منتقل شد.

در دادگاه عمومی ملکان، از اتهامات واهی این فعال برائت صادر شد. اما دادگاه انقلاب مراغه ایشان را به تحمل 18 ماه حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم کرد.

لازم به یادآوری است که مهدی کوخیان در سال‌های 1391 و 1392 نیز توسط اطلاعات سپاه عاشورا بازداشت و تحت شکنجه شدید سپاه قرارگرفته بود. حتی دست راست وی شکسته و در انفرادی نگهداری شده بود و هر بار به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال محکوم‌شده است که اکنون با این اتهام، سومین تبلیغ علیه نظام برای وی ثبت می‌شود.