آذوح: انجمن ایشیق یول در برلین به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن مراسم بزرگداشتی با عنوان «روز جهانی زن و زن آزربایجانی» برگزار کرد.

مراسم با اجرای گروه موسیقی «بیزلر» افتتاح شد و آقای «بیگ مراد گرای» از اعضای هئیت اداری انجمن ایشیق یول به عنوان پیشکسوت انجمن ضمن تبریک روز جهانی زن به شرکت کنندگان در مراسم، گفت: امروز ما نیز بر خود می‌بالیم که رئیس انجمن خود را یک خانم «شریفه جعفری» انتخاب کرده‌ایم و اینگونه حقوق و ارزش زن و مرد را در برابری به اثبات رسانده‌ایم. وی در ادامه سخنان خود با استناد به منابع موجود در کتاب‌های تاریخی و منابع ترکمن و با اشاره به داستان کوراوغلو و شخصیت تاریخی تومریس احترام و ارزش مقام زن را در میان ترکان باستان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

خانم «امید سئیحون» شاعر و نویسنده ترکیهای ضمن دعوت کردن از تمامی ترکها به برادری و اتحاد دو نمونه از شعرهای خودشان را قرائت کردند.

آقای «محمد علی حسینی» محقق و نویسنده و بدیهه سرای طنزپرداز از دو زن آزربایجانی «زینب پاشا» در عرصه مبارزه و «حیران خانم» در عرصه ادبی یاد نموده و سخنرانی کردند.

مراسم با گروه موسیقی با اجرای قطعه های فولکولوریک وکلاسیک ادامه یافت و سپس پذیرایی کوتاهی از شرکت کنندگان به عمل آمد.

قسمت دوم مراسم با اجرای خانم «نائبه شیرین اووا» آغاز شد که به مناسبت مقام زن چند شعر از شاعران مشهور ترکیه و آزربایجان را با دکلمه زیبای خود اجرا نمود.

آقای عزیز سلامی نویسنده و شاعر شناخته شده آزربایجان نیز داستانی از کتاب خود را که الهام گرفته از زندگی یک زن نوشته شده را برایشرکت‌کنندگان خواند که حال و هوایی متفاوت بر مراسم بخشید.

خانم «مریم نیا» با خواندن شعری از شاعر فقید آزربایجانی «مدینه گولگون» با عنوان «یورا بیلمز یوللار منی» اظهار کرد که در این شعر حکایت زندگی خود را یافته و آن را احساس کرده است. وی برای همه زنان مبارز و آزاده آرزوی موفقیت و سلامتی کرد.

مراسم با متن کوتاهی با عنوان «من آزربایجان قادینی‌یام» ازخانم شریفه جعفری به پایان رسید.