چاپ

 

آذوح: به مناسبت روز جهانی زبان مادری همایشی با همین عنوان توسط دانشجویان در دانشگاه مراغه برگزار شد.

روز ۱۴ اسفند به همت اعضای کانون آزربایجان شناسی دانشگاه مراغه مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری برگزار شد. در ابتدای این همایش که با استقبال گرم دانشجویان همراه بود، آقای سعید شاهوردی دبیر کانون آزربایجان شناسی دانشگاه مراغه ، ضمن اشاره به فاجعه نسل‌کشی خوجالی و جیلولوق، به اهمیت فعالیت‌ها در حوزه زبان و ادبیات تورکی توسط دانشجویان در دانشگاه‌های آزربایجان اشاره کرد.

در بخش سخنرانی میهمان ویژه برنامه، دکتر بهروز بابایی، ابتدا استفاده برخی‌ها از کلمه سخیف پان‌تورکیسم و تجزیه‌طلب در مقابل فعالیت‌های دانشجویان و فعالان آزربایجان در عرصه‌ی زبان و ادبیات تورکی را به‌شدت محکوم کرد.

دکتر بابایی ضمن اشاره به جایگاه و وضعیت زبان تورکی در ایران به انتقاد از وضعیت رشته زبان و ادبیات تورکی دانشگاه تبریز پرداخت.

در ادامه سخنرانی دکتر بابایی، وضعیت آینده شغلی دانشجویان، سرفصل‌های نامتناسب این رشته و برخی مشکلات موجود در رشته زبان و ادبیات تورکی را مورد نقد قرار داده و توجه بیشتر مسئولان به این رشته را خواستار شد.

برنامه با اجرای موسیقی زنده تار آزربایجانی توسط آقای ناصر مددی و شعرخوانی دانشجویان ادامه یافت و در آخر با قدردانی از میهمانان برنامه و گرفتن عکس یادگاری توسط اعضای کانون برنامه به پایان رسید.