آذوح: آخرین جلسه دادگاه تجدید نظر «حبیب ساسانیان» فعال ملی ترک آذربایجانی در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

ظهر روز شنبه ۵ اسفندماه٩٦، آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات و حکم ۱۰ سال حبس برای حبیب ساسانیان(یاکاموز) شاعر و فعال ترک آذربایجانی، با حضور نامبرده در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

در این جلسه، اتهامات وارد شده به حبیب ساسانیان، «تشکیل گروه و افشای اسناد محرمانه» عنوان شده، که نامبرده این اتهامات را صریحاً رد کرده است. حکم نهایی این فعال ترک آذربایجانی در روزهای آتی از جانب همین شعبه صاد خواهد شد.

حبیب ساسانیان ٢٦اردیبهشت ماه٩۵، همراه پنج فعال ترک دیگر در شهر اردبیل بازداشت شده بود.

آنها به دلیل فعالیت های مدنی شان برای آگاه سازی شهروندان درباره «جنایت ارامنه علیه ترک های آذربایجان در قره باغ اشغالی»، توسط ارگان های اطلاعاتی ایران بازداشت و بشدت شکنجه شدند تا به اعترافات دروغین تن دهند.

اتهامات این زندانیان سیاسی، «تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت کشور و تبانی بر علیه امنیت ملی» عنوان شده بود که این اتهامات توسط فعالین رد شده است.

در جلسات محاکمه این پنج فعال آذربایجانی که در شعبه سوم دادگاه تبریز برگزار گردید، حبیب در اعتراض به «عدم استقلال دادگاه» در این جلسات حضور نیافت.

حبیب در زندان چندین بار در اعتراض به حبس غیر قانونی و بلاتلکیفی وضعیت پرونده اش، همچنین دخالت و اعمال‌نظر وزارت اطلاعات در روند رسیدگی قضایی پرونده‌اش، دست به اعتصاب غذا زد و به دلیل وخامت وضعیت سلامت جسمانی اش به بیمارستان منتقل شد.

حبیب ساسانیان متولد سال ۱۳۵۳، اهل اردبیل، دانش‌آموخته مهندسی الکتریک و مخابرات، متأهل و دارای دو فرزند است.

این فعال ترک آذربایجانی روز دوشنبه ٦شهریورماه٩٦، پس از تحمل ١٦ماه حبس ناعادلانه، به قید وثیقه ٣۵٠ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.